Het geheime boek van Sinterklaas

Recensie Het geheime boek van Sinterklaas door Fany van Hemelen:
Het geheime boek van Sinterklaas is geen typisch verhaal over Sint en Piet. Nee, met dit rijk geïllustreerde en coole informatieve boek kun je meer te weten komen over het hoe en waarom van de Sinterklaastraditie. Floortje Zwigtman zorgde voor de tekst en de mooie en grappige illustraties zijn van Sassafras de Bruyn. Kinderen die het raadsel rond Sint opgelost hebben, ontdekken in dit verzamelwerk meer over de geschiedenis, de tradities en de verschillende beleving van dit kinderfeest.

Naast leerrijk is Het geheime boek van Sinterklaas een grappig en verrassend boek waarbij de gedetailleerde tekeningen extra verduidelijking geven of een grappige noot toevoegen.

Eerst leer je wie de echte Sint is. Dit feest wordt namelijk niet overal op dezelfde manier beleefd. In sommige landen ziet de Sint er anders uit en heeft hij zelfs een andere naam of zijn er andere figuren die zijn rol vervullen. Het is belangrijk hoe en waar kinderen horen over deze traditie. Het Sint-idee en het feest blijken ontstaan te zijn, omdat Sint-Nicolaas een heilige was.

In het tweede hoofdstuk ontmoet je de neven en nichten van Sinterklaas. Cadeautjesbrengers zijn soms anders dan de gekende Sint en je ziet dat er naast de Kerstman zelfs een kerstkabouter, kerstkameel, en ja hoor een bunjeejumpende Sint en een cadeautjesheks bestaat. Over heel de wereld zijn tradities immers verschillend.

Na de Sint komt de helper van Sinterklaas aan bod. Hier ontdek je wie de hulpjes vroeger waren en hoe deze geëvolueerd zijn. In dit deel is er een stukje dat uitlegt hoe de heisa rond Piet ontstaan is. Het beeld van Sint en Piet is in de loop der tijd al meermaals veranderd en dit is normaal. De traditie en beeldvorming hangen immers samen met wat je meekrijgt van je ouders en hoe er in die periode over opvoeden gedacht wordt. Vandaag is dit kinderfeest ook veel in de media met voor- en tegenstanders en mensen die zich neutraal opstellen.

Naast het bespreken van de veranderingen van Sint en Piet en hun attributen, is er in een apart hoofdstukje nog aandacht voor alle snoepgoed dat deze meebrengen. Er wordt gekeken in: ” Wie zoet is, krijgt lekkers”, waarom niet voor bijvoorbeeld letterkoekjes of mandarijntjes als traktatie gekozen wordt. Ondertussen kun je ook zelf gaan experimenteren met onder andere enkele recepten voor marsepein of speculaas. Als laatste is er nog het onderzoek naar de verschillende tradities. Nu ga je eindelijk te weten komen waarom de Sint met een stoomboot komt en waarom we bepaalde gebruiken rond Sinterklaas blijven volhouden. Om af te sluiten wordt nog onderzocht waarom we in de magie van de Sint geloven.

Het geheime boek van Sinterklaas is een prachtig uitgevoerde hardcover waarbij alle geheimen van de Sint verklaard worden. Een aanrader voor wat oudere kinderen of om gezellig samen met volwassenen te bekijken en bespreken.

Citaat:
Albert Einstein zei ooit: “Als je wilt dat je kinderen slim worden, vertel ze dan sprookjes.”

Net zoals hij hoop ik samen met heel veel kinderen om nog heel lang te blijven geloven in wat we niet zien. Het magische van deze mooie momenten mag niet verdwijnen, maar met het gave weetjesboek: “Het geheim van Sinterklaas” is de magie niet weg, maar ontstaat er een nieuw sprookje. Magie is immers waarin je gelooft en dat hoeft nooit te veranderen.

★★★★
Titel: Het geheime boek van Sinterklaas | Uitgeverij : Van Halewyck | Auteur: Floortje Zwigtman | Categorie: Informatief Kinderboek | Verkrijgbaar als Hardcover | Aantal pagina’s : 172 | ISBN13 : 9789461319937 | Verkrijgbaar sinds oktober 2019 | Recensent: Fany van Hemelen | Datum recensie: 23-11-2019 | Prijs: €22,50 | Bestellen