Onzichtbaar

Recensie Onzichtbaar door Hannie van Grol:
Roman die raakt

Onzichtbaar is gebaseerd op waargebeurde situaties. Jolanda den Heijer heeft met dit hartverscheurende verhaal haar eigen jeugd verwerkt. Ze heeft vier kinderen. Zelf kwam ze uit een verscheurd gezin en kwam ze in aanraking met falende zorginstanties, zodat ze als geen ander weet wat kinderen uit dergelijke gezinnen mee moeten maken. Daarom is dit boek een must read voor alle hulpverleners, maar ook voor iedereen die meer over deze materie te weten wil komen.

Hoofdpersoon in dit boek is het jonge meisje Demi. Haar moeder is psychisch ziek, haar vader is uit beeld en ze kent alleen haar stiefvader. Omdat haar moeder zo labiel is, zijn er vaak grote spanningen in het gezin, die op de kinderen afgereageerd worden. Het zwarte schaap is Bianca, Demi’s oudere zus. Als zij uit huis gezet wordt en ze naar haar vader vertrekt, blijft Demi achter en moet zij, letterlijk en figuurlijk, de klappen opvangen. Die situatie is niet houdbaar en op een gegeven ogenblik wordt ook zij weggestuurd. Ze komt terecht bij Jeroen, die zich opwerpt als haar hulpverlener. Er ontstaat een liefdesrelatie waarin Demi zich geborgen en veilig voelt. Maar de bedoelingen van Jeroen zijn niet zo zuiver, hij maakt misbruik van de afhankelijkheid van Demi. Het komt zelfs zover dat hij Demi ertoe brengt te gaan werken in een nachtclub, zodat hij zijn schulden kan afbetalen.

In deze nachtclub maakt Demi kennis met de andere meisjes die daar ‘werken’, zodat ze ervaart dat zij niet alleen is met haar problemen. Maar ook maakt ze kennis met heel gewelddadige mannen. Alles heeft ze over voor Jeroen, totdat haar ‘held’ uiteindelijk van zijn voetstuk valt.

Onzichtbaar is een schrijnend boek over mishandeling, misbruik en verwaarlozing en de impact die dit heeft op het leven van kinderen die in zulke omstandigheden leven. Kinderen zijn afhankelijk van liefde en geborgenheid, maar als de thuissituatie niet veilig is, is dat niet te vinden. En dan is het begrijpelijk waarom bepaalde keuzes gemaakt worden vanuit een gevoel van willen overleven en vluchten. Door please-gedrag wordt dan een bedrieglijke geborgenheid opgezocht. De liefde en acceptatie die kinderen in hun thuissituatie ontberen, zoeken ze op een verkeerde manier door de valse voorwendselen van niet integere volwassenen te geloven.

Het verhaal over Demi is aangrijpend en indringend geschreven. Het boek leest als een trein en regelmatig heb je de neiging om Demi wakker te schudden en haar de ogen te openen voor deze surrogaatliefde waar ze voor kiest. Je leeft van het begin tot het eind mee met Demi. Het boek eindigt wat onverwachts en laat de lezer achter met een groot vraagteken. Hoe gaat haar leven verder? Jammer is dat het einde niet wat meer uitgewerkt is, dat zou voor andere slachtoffers troost en hoop op een beter leven kunnen bieden. Maar om de problemen van deze kinderen te leren kennen, is dit boek zeker een aanrader. Fijn dat Jolanda den Heijer haar verhaal met ons heeft willen delen.

★★★★
Titel: Onzichtbaar | Auteur: Jolanda den Heijer | Uitgeverij Palmslag | Categorie: Psychologische roman, non-fictie  | Verkrijgbaar als paperback | 318 pagina’s | ISBN13: 9789493059238 | Verkrijgbaar sinds: 07-10-2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie:25-11-2019  | Prijs: € 20,95 | Bestellen