Een losse draad

Recensie Een losse draad door Jolanda Kalkman:
Op 19 mei 1932, St Dunstan Day, is Violet Speedwell de kathedraal van Winchester ingegaan. Ze wilde eigenlijk alleen maar een kijkje komen nemen. Maar het was veel drukker in de kathedraal dan dat je op een donderdagmiddag zou verwachten. Er was vast een speciale dienst aan de gang. Opmerkelijk was ook dat de meeste aanwezigen vrouwen waren.

“Dit is de Presentatie van de Borduursels. Toeristen zijn hier niet welkom”, siste een van de vrouwen, terwijl ze Violet fronsend aankeek. Maar zodra Violet de kans kreeg, ging ze gauw op een dichtbij zijnde lege stoel zitten, precies op het moment dat de deken de dienst opende. Terwijl de deken sprak, werden er offers aangereikt: tientallen keurig geborduurde knielkussens.

Violet moest zich eigenlijk haasten. Ze mocht maar even weg van haar werk om een nieuw typelint te kopen. Nu vroeg ze zich af, of knielkussens een goede reden waren om te laat te komen. Maar nadat ze opnieuw door de vrouw met de frons werd aangesproken met de vraag of ze wel een “brodeuse” was, omdat ze anders niet welkom was, was de interesse naar deze groep vrouwen die zulke mooie kussens maakte voor de kathedraal, definitief gewekt.
Violet wilde dat ook. Ondanks dat ze nog niet goed kon borduren, nam ze toch contact op met mevrouw Biggings, hoofd van het borduurproject. Mevrouw Biggings was niet enthousiast, maar Violet reageerde kordaat: “Misschien moet u mij zien als een lege lap stof, waarop nog niets uitgehaald hoeft te worden.” Door deze woorden werd ze uitgenodigd om naar de eerstvolgende bijeenkomst te komen. Hiervoor moest ze wel toestemming aan haar baas vragen. Die kreeg ze, maar hij gaf haar ook waarschuwende woorden mee: “Maar pas goed op, mejuffrouw Speedwell, als mevrouw Biggings eenmaal haar klauwen in je heeft geslagen, zul je nooit meer vrij zijn!” -Tracy Chevalier

Een losse draad is een bijzondere roman. Wat hem zo bijzonder maakt, zijn de onderwerpen borduren en klokkenluiden. Nog nooit heb ik zo uitgebreid over borduren gelezen, terwijl het ook zeer boeiend bleef. Wanneer ik aan anderen uitleg waar dit boek over gaat, merk ik dat ik helemaal opga in de details van de patronen van de knielkussens en over alles wat bij het luiden van klokken komt kijken. Steevast vermeld ik erbij dat het echt niet saai is, maar juist een hele mooie en soms zelfs spannende roman die je zeker zelf moet lezen.

De periode waarin het verhaal zich afspeelt, is tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlog in. Vanwege de eerste oorlog waarin ontzettend veel jonge mannen zijn omgekomen, bleven veel vrouwen ongehuwd. Zo ook Violet. Zij verloor zowel haar broer als haar verloofde tijdens de oorlog. Toch was ze vastbesloten om iets van haar leven te maken. Hiervoor ontvluchtte ze haar bazige moeder en vertrok ze naar Winchester, waar ze werk en onderdak en uiteindelijk ook aansluiting bij de borduursters vindt.

Het verhaal vertelt over het leven van een vrouw die duidelijk op eigen benen durft te staan. Over de vriendschappen die ze maakt en de liefde die ze kwijt is geraakt en weer weet te vinden, onderwerpen die ook in de huidige tijd plaatsvinden. Violet, de hoofdpersoon, komt zo tot leven, alsof je haar persoonlijk kent.

Tracy Chevalier heeft een prettige schrijfstijl. Ze weet je als lezer steeds te boeien, ook wanneer het over borduursteekjes gaat. Daarnaast weet ze mij ook te raken. Ik lees graag ‘s avonds in bed voor het slapen gaan. Misschien had ik dat in dit geval beter niet kunnen doen, want op een bepaald moment komt Violet alleen in een maïsveld terecht. Wanneer ze achterom kijkt, is er opeens een man achter haar op zo’n veertig meter afstand. Wat er toen gebeurde, geef ik natuurlijk niet prijs. In elk geval was het voldoende om over te dromen. Zo leefde ik met Violet mee en zo spannend vond ik het opeens.

Het slot heeft mij niet aan het huilen gemaakt (zoals op de achterkant te lezen staat), maar zeker ontroerd. Ik vond het erg mooi en jammer dat het boek uit was. Ik ben dan ook erg benieuwd naar het ander werk van Tracy Chevalier.

Ik waardeer het boek op 4 zeer verdiende sterren.

★★★★
Titel: Een losse draad | Leesfragment | Auteur: Tracy Chevalier | Uitgeverij Orlando | Categorie: Literaire romans | Verkrijgbaar als: paperback en E-book| 336 pagina’s| ISBN13: 9789493081314 | Verkrijgbaar sinds: november 2019 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: …. | Prijs: €21,50 | Bestellen