Verzwegen trauma

Recensie Verzwegen trauma door Hannie van Grol:
Melissa Skaye flikt het weer!

In dit zesde deel van de VT-reeks weet Melissa Skaye ons opnieuw te boeien met een thriller van formaat. Iedere titel van deze serie begint met de letters V en T, vandaar de naam van de reeks. Centraal in deze serie staat het rechercheduo Sanne Philips en Luca Borra. Knap werk van de auteur om opnieuw de spanning op te roepen, de ontwikkeling van de hoofdpersonen niet te vergeten en toch weer boeiende zaken ten tonele te voeren. Af en toe grijpt de schrijfster terug naar de eerdere delen, wat fijn is voor degene die dit zesde deel als stand alone leest, maar ook voor de kenners van de vijf eerdere delen om het geheugen even op te frissen. Het is dan ook zeker een aanrader om bij deel 1 te beginnen!

Verzwegen trauma start met een citaat van Voltaire: “Om te weten hoe je wraak moet nemen, moet je weten hoe je moet lijden.” En beide aspecten van deze uitspraak zijn volop terug te vinden in dit boek. In de proloog maken we al meteen kennis met de dader. Hij is bezig met het amputeren van de onderbenen van iemand die hij in zijn slaap overvallen heeft. Op dat moment zit je al meteen midden in het verhaal.

Na de proloog volgen 57 korte hoofdstukken waarin we in snel tempo meegenomen worden naar het onderzoek dat gestart wordt naar de amputaties – het blijken er meerdere te zijn – en ook naar de gruwelijke moord op Isa Laan. Maar ook het verleden van Will de Jager speelt een grote rol. Een aantal jaren geleden heeft zijn vrouw Elize zelfmoord gepleegd, maar Will heeft nooit geloofd dat Elize daartoe in staat was. Sanne gaat aan de hand van het dagboek van Will onderzoek doen naar de achtergronden van deze gebeurtenis. Daarbij doen ze een gruwelijke ontdekking, maar ook ontdekt Sanne iets wat een heel ander licht werpt op de zaak. De relatie van Will en Sanne komt onder druk te staan en loopt groot gevaar.

Op het eind van het boek komen de verhaallijnen samen en via een onverwachte plot wordt duidelijk hoe een en ander met elkaar te maken heeft. De epiloog bevat nog een onthulling die de lezer wel te weten komt, maar Will en Sanne blijven daarover in het ongewisse. Het open einde vraagt om een vervolg op dit zesde deel en hopelijk heeft Melissa Skaye nog genoeg inspiratie om verder te gaan met deze serie.

Hoewel er meerdere verhaallijnen voorkomen in dit boek, blijf je geboeid doorlezen en raak je nergens in verwarring. De dagboekfragmenten die opgenomen zijn, geven het verhaal een extra dimensie. De karakters zitten psychologisch goed in elkaar en worden prima uitgediept. De beschrijving van de gruwelijke amputaties doen je huiveren en door de filmische stijl van schrijven zie je de beelden op je netvlies verschijnen. De moord op Isa Laan is gebaseerd op een ware gebeurtenis.

Ondanks dat er al zes delen van de serie verschenen zijn, blijf je geboeid en geïnteresseerd doorlezen, nieuwsgierig hoe het de hoofdpersonen verder vergaat. Na zoveel lief en leed voelen ze haast als goede bekenden, waarmee je verbonden bent en waarvan je nog veel meer wilt weten. Hopelijk laat Melissa Skaye ons niet te lang wachten.

★★★★★
Titel: Verzwegen trauma | Auteur: Melissa Skaye | Uitgeverij: LetterRijn | Categorie: Thrillers | Verkrijgbaar als paperback en E-book | 300 pagina’s | ISBN13: 9789491875892 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 27-11-2019 | Prijs: € 18,- E-book € 5,99 | Bestellen