De ex

Recensie De ex door Dayenne Wamsteeker:
Zou jij je ex helpen als hij werd verdacht van moord?

Wanneer Olivia’s ex-verloofde Jack Harris wordt gearresteerd voor moord, wordt Olivia door zijn dochter gebeld, of ze hem kan bijstaan. Olivia gelooft in eerste instantie in de onschuld van de goedaardige Jack en staat hem bij. Maar er komt meer en meer bewijs dat Jack als dader aanwijst. Wordt Jack er ingeluisd of kent Olivia Jack toch niet zo goed als zij dacht?

De ex is een psychologische thriller van Alafair Burke. Auteur Alafair Burke heeft al meerdere psychologische thrillers geschreven. Haar ervaring als officier van justitie, gespecialiseerd in huiselijk geweld, zie je duidelijk terug in haar boeken. Ze is bekend met de juridische wereld en deze achtergrond zorgt ervoor dat dit aspect klopt in haar verhaal. Zo komt het proces rond de arrestatie van Jack geloofwaardig en realistisch over.

De thriller De ex is een echte psychologische thriller. Als lezer volg je Olivia bij het opzetten van de zaak. Ze doet er alles aan om te bewijzen dat Jack onschuldig is, maar helaas komen er steeds zaken naar voren die haar aan het twijfelen brengen. Olivia dacht Jack te kennen als een goede en lieve man, maar voortdurend wordt ze aan het twijfelen gebracht. Toch geeft Olivia niet op en probeert ze telkens weer redenen te vinden, waarom Jack niet de dader kan zijn. Deze zoektocht en de onverwachte zaken die opduiken, zorgen voor spanning in het verhaal.

Olivia is een boeiend hoofdpersonage. Het volledige verhaal is geschreven vanuit haar perspectief. Olivia is een hardwerkende en kundige advocaat die zich vastbijt in een zaak en zo ook deze. Door haar weerzien met Jack wordt ze weer met fouten uit het verleden geconfronteerd. Dit schuldgevoel is een belangrijke motivatie voor Olivia om Jack te blijven verdedigen. Daarnaast zorgt de persoonlijke relatie die Jack en Olivia hebben gehad ervoor, dat ze soms niet eerlijk tegen elkaar zijn, wat de zaak soms extra bemoeilijkt.

Auteur Alafair Burke heeft een toegankelijke schrijfstijl en het boek leest daardoor lekker weg. De opbouw van het verhaal is wat traag en komt aan het eind pas tot een climax. Het verhaal eindigt in een onverwachte plottwist, wat een boeiend eind vormt van de thriller. De Ex is een psychologische thriller met een interessant hoofdpersonage. Ik waardeer het boek met 4 sterren.

★★★★
Titel: De ex | Auteur: Alafair Burke| Xander Uitgevers | Categorie: Thrillers, psychologische  | Verkrijgbaar als paperback en E-book | 336 pagina’s | ISBN13: 9789401610780 | Verkrijgbaar sinds: juli 2019 | Recensent: Dayenne Wamsteeker | Datum recensie: 30-11-2019 | Prijs: €20,99 (E-book €9,99) | Bestellen