Het geheime boek van Sinterklaas

Recensie Het geheime boek van Sinterklaas door Hannie van Grol:
Het geheime boek van Sinterklaas is een boek voor kinderen en volwassenen met een zeer uitgebreide informatie over de achtergrond van het sinterklaasfeest. Er wordt ingegaan op het raadsel rond de sint en geloof me, aan het eind van het boek zijn er geen geheimen meer over de goedheiligman. Waar komt Sinterklaas vandaan, wordt hij in andere landen op dezelfde manier vereerd, sinds wanneer bestaat dit feest en werd dat altijd gevierd zoals het nu gedaan wordt?

In vijf hoofdstukken wordt ingegaan op bovenstaande vragen. In het eerste hoofdstuk maken we al kennis met veertien heiligen die allemaal de naam Nicolaas droegen. En over een paar ervan worden prachtige verhalen verteld, zodat ze allemaal wel de échte sint zouden kunnen zijn, zoals we die nu kennen. In het volgende hoofdstuk, dat De neven en nichten van Sinterklaas heet, gaat het ook over de kerstman, de heks Befana, die in Italië bekend is, de drie wijzen uit het oosten en ga zo maar door. De helpers van de sint komen in hoofdstuk drie aan bod. Bijzonder om te lezen is dat er zoveel variaties zijn geweest en hoe die helpers in de loop der jaren geëvolueerd zijn. Het boek van Jan Schenkman, een schoolmeester uit Amsterdam, Sint-Nikolaas en zijn knecht, dateert uit de 19e eeuw. In dit boek komt er al een grote verandering op gang in de manier waarop destijds het sinterklaasfeest gevierd werd. Dan volgt er nog een hoofdstuk over het ‘lekkers’ dat speciaal met het sinterklaasfeest uitgedeeld wordt. Bovendien staan er een paar recepten in om zelf uit te proberen. Heel leuk en inspirerend voor kinderen om daarmee aan de slag te gaan. In het laatste hoofdstuk wordt ingegaan op de verschillende tradities rond sinterklaas: het zetten van de schoen, de surprises met de bijbehorende gedichten, de stoomboot, de schimmel, te veel om op te noemen.

Het geheime boek van Sinterklaas is een bijzonder informatief boek, heel leuk om te lezen en ook met de nodige humor erin verwerkt, waardoor het nergens saai overkomt. Maar niet alleen de tekst is interessant, ook de vaak grappige tekeningen zijn een lust voor het oog om te bekijken. Op iedere bladzijde staan afbeeldingen, prachtig van kleur, soms pagina vullend. De illustraties van Sassafras de Bruyn maken het boek tot een schitterend geheel voor iedereen met voor elk wat wils. Kleine kinderen kunnen zich vermaken met plaatjes kijken, de wat oudere kinderen kunnen veel te weten komen over het ontstaan van het feest en de verschillende tradities. En dat laatste geldt ook voor de volwassenen. De magie die rond het sinterklaasfeest hangt, wordt extra benadrukt, mede door het citaat van Albert Einstein: ‘Als je wilt dat je kinderen slim worden, lees ze dan sprookjes voor.’ En hij kon het weten! Het is een informatief, leerrijk en grappig boek dat bij iedereen in de smaak zal vallen, echt een aanrader voor diegenen die geïnteresseerd zijn in het échte geheim van de sint.

★★★★
Titel: Het geheime boek van Sinterklaas | Uitgeverij : Van Halewyck | Auteur: Floortje Zwigtman | Categorie: Jeugdboeken, informatief | Verkrijgbaar als Hardcover | Aantal pagina’s : 172 | ISBN13 : 9789461319937 | Verkrijgbaar sinds oktober 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 02-12-2019 | Prijs: €22,50 | Bestellen