Game Over

Recensie Game Over door Yana Pauwels:
Matteo is een gewone tiener die zijn dagen liever al gamend doorbrengt dan naar school te gaan. Wanneer hij op een dag besluit te spijbelen om te kunnen gamen, wordt hij ontvoerd. Matteo wordt wakker in een verbeteringsgesticht zonder computer. Het gesticht is bedoeld om jongeren opnieuw op te voeden en wanneer ze zich gedragen, mogen ze terug naar huis. Matteo denkt dat hij nooit meer zal kunnen gamen, maar dan doen ze hem een voorstel dat hij moeilijk kan weigeren.

Het thema van dit boek is zeer actueel voor de hedendaagse jeugd. Tegenwoordig brengen de meeste jongeren hun vrije tijd liever al gamend door. Ik denk dat veel jongeren zich dan ook zullen herkennen in dit verhaal. Je merkt ook dat de auteur veel opzoekwerk heeft gedaan of hier toch veel vanaf weet. De game die hier centraal staat, is League of Legends, een van de meest gespeelde games in de wereld. Net als in het verhaal worden hier ook kampioenschappen gespeeld, die er intens aan toe gaan. Het is dan ook te begrijpen dat de jeugd helemaal opgaat in dit spel.

Game over is het ideale boekje voor jongeren vanaf twaalf jaar. Het is niet te dik, het bevat niet al te moeilijk taalgebruik en het gaat over een onderwerp dat ze maar al te goed kennen. De acties volgen elkaar snel op, waardoor het spannend blijft en het boekje vlot uitleest. Het einde van het verhaal vond ik dan weer te snel gaan. Het leek alsof er plaats tekort was en het verhaal snel moest uitgeschreven worden. Maar het bevat wel een belangrijke levensles, namelijk dat niet alles rond gamen draait!

Zelf heb ik een broertje van twaalf jaar dat vastgekluisterd zit aan de computer. Ik kan me dus goed voorstellen dat gamen deel uitmaakt van het leven voor de jeugd van tegenwoordig. Toch leert dit boek ons dat dit niet altijd het geval moet zijn. Dit boek is zeker een aanrader voor iedere tiener die, net zoals mijn broertje, verzot is op gamen.

★★★★
Titel: Game Over | Leesfragment | Auteur: Frank Geleyn | Uitgeverij De Eenhoorn | Categorie: jeugdboeken | Verkrijgbaar als paperback | 110 pagina’s | ISBN13: 9789462914308 | Verkrijgbaar sinds: 18 September 2019 | Recensent: Yana Pauwels  | Datum recensie: 4-12-2019 | prijs: €15,95 | Bestellen | Ook verkrijgbaar via de uitgeverij.