Reset

Recensie Reset door Sandra Hutchison:
Memory makes reality

Helena Smith wil koste wat kost haar dementerende moeder helpen. Als neurowetenschapper weet ze een stoel te ontwikkelen die weleens de oplossing zou kunnen zijn. Met dit hulpmiddel zou het mogelijk kunnen zijn om verloren herinneren terug te halen. Haar uitvinding blijkt echter tot veel meer in staat te zijn en komt uiteindelijk in verkeerde handen terecht..

Detective Barry Sutton komt oog in oog te staan met een vrouw die dreigt van een hoog gebouw af te springen. Ze vertelt Barry dat haar zoon is gewist. De vrouw zou mogelijk het zoveelste slachtoffer kunnen zijn van het False Memory Syndrome, maar Barry ontdekt al snel dat er veel meer aan de hand is.

Zowel Barry als Helena komen in een roller coaster vol bizarre gebeurtenissen terecht, halverwege komen ze elkaar tegen en ontdekken ze wat er werkelijk aan de hand is. Het lijkt erop dat de tijdlijn waarin zij leven, bij lange na niet de enige optie is, maar of het verstandig is om met deze tijdlijnen te knoeien, valt te betwijfelen.

Met Reset zet Blake Crouch wederom een interessant en pakkend verhaal neer. Deze sci-fi thriller is een geslaagde combinatie van wetenschap en fictie. Blake Crouch speelt heel handig met het idee van tijdreizen en verschillende dimensies. Eerder verscheen van deze Amerikaanse auteur al o.a. de succesvolle Wayward Pines Trilogie en de eveneens geslaagde sci-fi thriller Dark Matter. Met Reset lijkt hij nog een stapje verder te willen gaan. Hij strooit in dit boek met vrij veel wetenschappelijke termen wat bij eenieder die niet zo wetenschappelijk is onderlegd, afleidend kan werken en dat is jammer. Want dit verhaal zit verder erg goed in elkaar, het zal een groot publiek aanspreken en doet in de verte zelfs een beetje denken aan The Matrix.

Helena en Barry worden in het verhaal heen en weer geslingerd door de tijd. Ze reizen van het heden naar het verleden en naar een optionele toekomst, waarbij ze met regelmaat oude bekenden tegen het lijf lopen. Hierdoor leest het boek niet erg vlot weg. Je moet je aandacht er echt bij houden om het geheel te kunnen blijven volgen. De rode draad is echter fascinerend genoeg om aan een stuk door te willen lezen en zal menig lezer aanspreken. Blake Crouch weet met Reset wederom te boeien en stimuleert zijn publiek na te denken over wat er nu werkelijk echt is in ons leven en wat verbeelding. Aanrader!

★★★★
Titel: Reset | Originele titel: Recursion | Auteur: Blake Crouch | Uitgeverij: The House of Books | Categorie: Thrillers, technothrillers | Verkrijgbaar als paperback, E-book en luisterboek | 352 pagina’s | ISBN13: 9789044355826 | Verkrijgbaar sinds: 18-06-2019 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 6-12-2019 | Prijs: €21,99 (E-book €4,99 luisterboek €14,99) | Bestellen