Vrouwen zonder genade

Recensie Vrouwen zonder genade door Hannie van Grol:
De succesvolle Zweedse thrillerschrijfster Camilla Läckberg heeft opnieuw van zich laten horen, nu met een spannende novelle. Haar Fjällbacka-serie met de hoofdpersonen Patrik Hedström en Erica Falck, die ook al verfilmd is, kent al tien delen en wacht nog steeds op een vervolg. Gouden Kooi, dat in april 2019 het levenslicht zag, moet ook nog een tweede deel krijgen. Maar de fans van Camilla Läckberg kunnen weer even aan hun trekken komen met Vrouwen zonder genade.

In deze thriller worden de verhalen van drie vrouwen verteld. Alle drie zitten ze vast in een huwelijk dat niet vol te houden is. Toen Tommy, de man van Ingrid, hoofdredacteur werd bij een grote krant, gaf zij haar baan als journalist op. Maar dan ontdekt ze dat haar man vreemdgaat.
Brigitta, een basisschoollerares, wordt door haar man Jacob mishandeld en hoewel ze de diagnose kanker heeft gekregen, laat ze geen verdere behandelingen toe, omdat ze niet voor haar verwondingen die door haar man veroorzaakt zijn, wil uitkomen.
Victoria komt oorspronkelijk uit Rusland, leerde haar man online kennen, waarna ze emigreerde. Maar ze komt van een koude kermis thuis, hij blijkt niet zo aardig te zijn als dat hij zich voordeed.

Via internet komen de vrouwen met elkaar in contact, ze spreken af om één man te doden en wel van een van de andere twee vrouwen. Zelf noemen ze het geen moord, maar het bevrijden van elkaar. Dit gebeurt volledig anoniem, maar het plan verloopt anders dan oorspronkelijk de bedoeling is.

Het boek is opgebouwd uit drie delen met een korte epiloog. In deel één leren we de drie vrouwen kennen in korte hoofdstukken, die telkens vanuit het perspectief van een van de vrouwen worden geschreven. In deel twee dat drie weken later speelt, wordt verteld over de geplande activiteiten die online geregeld zijn. Deel drie gaat daar gewoon mee verder. Niet helemaal duidelijk is waarom daar een nieuw deel begint. Ook is niet bekend hoe de vrouwen elkaar hebben leren kennen en hoe hun afspraken gemaakt zijn. De epiloog brengt nog een verrassende wending, maar dan volgt een abrupt einde.

Het verhaal leest vlot. Met weinig woorden weet de auteur snel de situatie van de drie vrouwen te schetsen. Vanaf het tweede deel wordt de spanning opgevoerd en wordt er een thrillerelement aan toegevoegd. Camilla Läckberg weet de sfeer krachtig en levendig neer te zetten. Zo kennen we haar ook in de tiendelige serie over Fjällbacka. Jammer is dat het boek wat diepgang mist, misschien wel omdat het amper 160 bladzijden telt. En ook is onduidelijk hoe de contacten tussen de vrouwen ontstaan zijn en hoe hun plannen beraamd zijn. Dat neemt niet weg dat het boek prettig leest en we weer een stukje van de oude vertrouwde Camilla Läckberg herkennen. Hopelijk laat ze snel weer van zich horen met een vervolg op de Fjällbacka-serie of het tweede deel van Gouden kooi.

★★★★
Titel: Vrouwen zonder genade | Auteur: Camilla Läckberg | Uitgeverij: The House of Books | Categorie: Thrillers | Verkrijgbaar als hardcover, E-book en luisterboek | 157 pagina’s | ISBN13: 9789044356274 | Verkrijgbaar sinds: november 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 07-12-2019 | Prijs: hardcover € 17,99 , E-book € 7,99, luisterboek € 12,99 | Bestellen