De zeven kersttruitjes

Recensie De zeven kersttruitjes door Dayenne Wamsteeker:
Het is een week voor kerst en Vogeltje maakt zijn zeven truitjes netjes voor de komende zeven dagen. Op de eerste dag trekt hij zijn witte truitje aan en gaat naar de vijver. Daar ziet hij een kikker die het erg koud heeft. Vogeltje heeft medelijden en geeft zijn truitje aan de kikker. Wat lief! En zo gaat het zeven dagen lang, Vogeltje geeft al zijn truien weg aan dieren die het koud hebben. En als het Kerst is, heeft Vogeltje zelf geen truitje meer! Hij heeft al zijn vrienden geholpen, maar nu heeft hij het zelf heel erg koud!

Het verhaal in De zeven kersttruitjes is prachtig geschreven door auteur Jan Fearnley. Het verhaal is oorspronkelijk in het Engels geschreven en verscheen al in 1998 onder de titel Little Robin Red Vest. Pas dit jaar is dit boek naar het Nederlands vertaald, door Mariella Manfré, en ook hier verschenen. Daar mogen we blij mee zijn, want het is een prachtig vormgegeven prentenboek met een mooi verhaal voor kinderen vanaf ongeveer 4 jaar.

Het verhaal van Vogeltje speelt in de kersttijd, met op de achtergrond een koud en wit winterlandschap. Het verhaal is aandoenlijk en gaat over vriendschap en omzien naar elkaar. Vogeltje is zo lief om zijn eigen truitjes weg te geven, om ervoor te zorgen dat zijn vriendjes het lekker warm hebben. Zijn vrijgevigheid is prijzenswaardig en het is mooi om te lezen hoe lief Vogeltje is voor zijn vrienden. Deze gulheid past goed bij de kerstgedachte, om naar elkaar om te zien en voor elkaar te zorgen.

De zeven kersttruitjes is een prachtig prentenboek met schitterende illustraties met winterse taferelen. Aan de tekening op de kaft zijn zelfs glitters toegevoegd, waardoor onderscheidende accenten zijn aangebracht, die passen bij het kerstthema. De illustraties in het boek zijn sfeervol, kleurrijk en vrolijk, waardoor dit prentenboek zeer aantrekkelijk is om door te bladeren en te lezen met kinderen.

Het prentenboek De zeven kersttruitjes van Jan Fearnley is een aanrader voor de feestdagen! Ik waardeer dit lieve verhaal en de sfeervolle illustraties met 5 sterren!

★★★★★
Titel: De zeven kersttruitjes | Auteur: Jan Fearnley | Uitgeverij De Vier Windstreken | Categorie: prentenboeken | Verkrijgbaar als hardcover | 40 pagina’s | ISBN13: 9789051167436 | Verkrijgbaar sinds: augustus 2019 | Recensent: Dayenne Wamsteeker | Datum recensie: 17-12-2019 | Prijs: €14,95 | Bestellen