Kerst in Essen

Recensie Kerst in Essen door Hannie van Grol’:
Kerst in Essen is de debuutroman van Roelof Smit. Hij schreef eerder onder het pseudoniem Rudolf Julius meer dan 1500 artikelen voor De Speld. De subtiele humor die daarvoor kenmerkend is, is ook terug te vinden in deze roman.

Hoofdpersoon Mark heeft een relatie met Fernando. Als Fernando met Oud en Nieuw in België een andere vriend gaat opzoeken, krijgt hij een auto-ongeluk en overlijdt. Mark heeft het er heel moeilijk mee, maar beseft tegelijkertijd dat de relatie met Fernando geen toekomst gehad zou hebben. Toch verliest hij zich in drank om zijn verdriet te verdrinken. Ook bezoekt hij gaysauna’s waar hij andere dates heeft die uiteindelijk tot niets leiden. Zijn familie en vrienden zien hem steeds verder afzakken.

Dan besluit hij om het kerstfeest niet bij zijn ouders en zus door te brengen en af te reizen naar Essen in Duitsland waar hij in een sauna Omar, een Syrische vluchteling, leert kennen. Hij valt als een blok voor deze jonge danser, beschermt hem, neemt hem na veel onderhandelingen met allerlei instanties op in zijn huis en biedt Omar de kansen om weer een dansopleiding te volgen. Maar het verleden met Fernando blijft hem achtervolgen. Hij is ziekelijk jaloers, bang om Omar te verliezen aan danscollega’s. Zijn beschermingsdrang is obsessief en hij gunt Omar geen enkele vrijheid. Uiteindelijk leidt dit gedrag tot een onverwacht en bizar einde.

Het boek bestaat uit vijf delen. De titel van ieder deel geeft al aan wat het onderwerp van dat deel is. Verder is het boek opgebouwd uit korte hoofdstukken, wat erg makkelijk en vlot leest en je iedere keer toch nog even een stukje verder wilt lezen. Uiteindelijk heb je het boek dan ook zo uit om nog lang na te denken over hoe het zo ver heeft kunnen komen. Echt een intrigerend verhaal!

Kerst in Essen is een originele roman met subtiele humor erin verwerkt. Het boek is met veel vaart geschreven en het leest dan ook als een trein. Vooral het gedeelte over het leven van Omar en de vlucht vanuit Syrië met ongelofelijke ontberingen maakt diepe indruk. De personages zijn levensecht en weten te overtuigen en je in je ziel te raken. Hoe obsessief de hoofdpersoon Mark ook te werk gaat, je kunt je verplaatsen in zijn gevoel en gedachtegang. En dat maakt het lezen van Kerst in Essen tot een zeer aangename leeservaring. Een boek dat door de achtergrond waartegen het verhaal speelt, de liefde van de twee mannen en de zeer menselijke benadering lang zal doorwerken. Hopelijk gaan we nog veel horen en lezen van Roelof Smit, die met zijn debuut grote indruk op mij heeft gemaakt.

★★★★★
Titel: Kerst in Essen | Auteur: Roelof Smit | Uitgeverij Podium | Categorie: Romans | Verkrijgbaar als paperback en E-book | 224 pagina’s | ISBN13: 9789057591907 | Verkrijgbaar sinds: november 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 17-12-2019 | Prijs: € 20,50, E-book € 9,99 | Bestellen