Najaarspret met nijntje (boek & cd)

Recensie Najaarspret met nijntje door Hannie van Grol:
Deze hardcover met een vierkant formaat, net als de meeste andere boekjes van nijntje, ziet er meteen herkenbaar uit voor nijntje-fans. Alhoewel het prentenboek wat groter is dan de bekende nijntje-boeken, zijn de figuurtjes van nijntje en haar familie en vriendjes niet getekend, maar gefotografeerd. Het ziet er bijzonder aantrekkelijk uit in vrolijke kleurtjes die kinderen erg aan zullen spreken.

Ook de binnenkant van het boek Najaarspret met nijntje ziet er kleurrijk uit, op dezelfde manier als de cover. Wat ontbreekt in dit boek, zijn de teksten. Er staat een inhoudsopgave voor in het boek, waaruit duidelijk wordt dat er zes verschillende verhaaltjes in staan met alleen de afbeeldingen. De bijbehorende teksten staan op de cd die zich in een hoesje ook voor in het boek bevindt. De verhaaltjes worden verteld en gespeeld door vijftien verschillende personen die allemaal hun eigen rol hebben. Ieder verhaaltje wordt voorafgegaan door het bekende nijntje-liedje. En soms wordt er in het verhaaltje ook nog een wat gezongen.

De onderwerpen van de verhaaltjes zijn echt gericht op het najaar. Zo horen we vertellen over een storm, een midwinterfestival, Halloween, het kerstdiner en sneeuwpret. Het boekje is bedoeld voor kinderen vanaf twee jaar. Voor die leeftijd is het misschien nog wat moeilijk om het verhaaltje goed te volgen, zeker ook omdat de teksten niet op rijm zijn, maar met de illustraties zullen zij zich zeker vermaken, omdat er genoeg op te ontdekken valt voor hen. De wat oudere kinderen zullen zich vermaken met de grappige teksten en de soms spannende avonturen die nijntje beleeft. Zij zullen tijdens het luisteren verschillende details uit het verhaaltje ontdekken in het boekje.

De afbeeldingen illustreren de verhaaltjes erg goed. Het is leuk om dit boekje samen met jonge kinderen te bekijken en naar de cd te luisteren, maar soms is het ook handig om even de handen vrij te hebben en het kijken en luisteren door de kinderen zelf te laten doen, zodat ze zich ruim een half uur heerlijk kunnen vermaken.★★★★
Titel: Najaarspret met nijntje | Auteur: Gebaseerd op het werk van Dick Bruna | Uitgeverij Rubinstein | Categorie: Prentenboek met CD | Verkrijgbaar als hardcover | 46 pagina’s | ISBN13: 97890476627241 | Verkrijgbaar sinds: november 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: | Prijs: € 13,99 | Bestellen