IJshart

Recensie IJshart door Sonja Hubregtse:
IJshart is het eerste deel van een nieuwe spannende serie. Het gaat over Ash die in een kleine nederzetting aan het eind van de wereld woont. Hij wacht al enkele jaren op de terugkeer van zijn ouders die zijn vertrokken via de Sneeuwzee. De inwoners van Fira zijn door Leviathans (watermonsters in de zeeën eromheen) van alles en iedereen afgesloten. Wanneer Ash ontdekt dat hij over magische krachten beschikt, wordt hij samen met Tobu (een yeti en tevens zijn oppasser) verbannen. Ze varen mee op een handelsslee, genaamd: De IJshart, waarbij Nuk de kapitein is. De meeste bemanning is blij met wat extra hulp. Ash hoopt gauw zijn vader en moeder terug te vinden. Zal het Ash lukken in het geheimzinnige Aurora samen met Tobu en vriendinnetje Luna?

Het boek is ingedeeld in drie delen: deel één Verschoppeling, deel twee Baanbreker, deel drie Liedwever. Het verhaal is vanaf de eerste pagina spannend, waardoor je eigenlijk niet wilt stoppen met lezen. Er gebeuren zoveel avonturen waarbij je, als lezer, erg meeleeft met Ash. Het boek leest, afgezien van sommige moeilijke woorden, prettig door de grootte van de letters en de afwisseling van tekst en originele illustraties. Enkele moeilijke woorden kwamen wel in het boek voor (bv. met verve, melancholieke, bezielend en monstruositeit), maar doordat het boek gedetailleerd vertelt, begrijp je de context van het verhaal nog prima. Dit is dus verder geen storende factor. Ook komen er wel erg veel namen van personages of volken in het boek voor, waardoor ik soms de draad even kwijt was. Dit is begrijpelijk, omdat de bemanning van de IJshart veel volken (met de daarbij behorende personen) ontmoet door de vele avonturen. Na verloop van tijd wordt dit een stuk duidelijker. Erg jammer is wel, dat de gouden glimmende titel (en de schrijversnaam) op de kaft vervagen na het lezen door je handen.

IJshart is een prachtig, maar vooral spannend boek uit een nieuwe fantasy-serie met een flinke dosis humor. Wij vonden het verhaal erg leuk: goed bedachte personages, een origineel verhaal met veel spannende wendingen en illustraties die perfect bij het avontuur passen.

★★★★
Titel: IJshart | Auteur: Jamie Littler | Uitgeverij Luitingh-Sijthoff | Categorie: Zelflezen | Uitvoering: Gebonden Hardcover | 432 pagina’s| ISBN: 9789024581887 | Verkrijgbaar sinds: november 2019 |Recensent: Sonja Hubregtse | Datum recensie: 25-12-2019 | Prijs: €17,99 | Bestellen