De zevende toon

Recensie De zevende toon door Fany van Hemelen:
De zevende toon is een prachtig geconstrueerde roman waarin verschillende verhaallijnen rond beeldende kunst, muziek en een pijnlijk verleden moeiteloos in elkaar versmelten.

Johan Frye heeft dit boek gebaseerd op de grote kunstroven tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hitler en Göring hebben toen zichzelf rijker gemaakt en sommige kunstschatten overgebracht naar Duitse musea.

Freek Verburg groeit op in een NSB-gezin met een verschrikkelijk veeleisende vader. Als “redder” van de Joodse bankier Max Goldstein verovert hij een plaats in het hart van deze man, die hem vertrouwt en alles leert over de bijzondere betekenis van schilderkunst en muziek. In oorlogstijd weet dit Joodse gezin dat het niet veilig is en het vraagt de hulp van Freek om zoon Danny en de schilderijen veilig te laten zijn. De gewetenloze marionet Freek leerde niet anders en door zijn verraad wordt het gezin uitgeleverd aan de Gestapo.

Jaren verstrijken, de ondertussen veel gevraagde kunstkenner Freek profiteert van de levenslessen die hij kreeg van de gevoelige musicus en kunstliefhebber Max. Toch verloopt zijn leven anders dan gedacht. De waarde van de schilderijen heeft hij nooit kunnen verzilveren en hij heeft ze dan maar zelf gehouden. Stilaan leerde hij zo hun schoonheid waarderen waardoor hij zich meer verdiepte in de betekenis van kunst en het leven. Eigenlijk krijgt hij door verschillende ervaringen wroeging over zijn daad. In nachtmerries hoort hij nog steeds de hem toegeroepen zinnen en deze zijn een echte kwelling. Toch blijft hij lang gewetenloos doorgaan door zijn obsessie voor de schilderijen. Uiteindelijk wordt hij bang dat zijn verleden ervoor gezorgd heeft dat hij spiritueel geblokkeerd is en beslist hij om toch een goede daad te stellen.

Anneke, de oppas van Danny, heeft door een inventief idee Danny gered en bij haar groeit de kleine jongen op tot een man met bepaalde angsten, maar ook dromen. Door zijn liefde voor kunst besluit hij in samenspraak met Anneke om binnenhuisarchitect te worden. Door de latere ontmoeting met Melanie bloeit hij open, leert hij nieuwe dingen zoals de Tarantella dans en archeologie waarderen en gaat hij uiteindelijk de strijd met zijn verborgen trauma aan.

Een spannende ontmoeting heeft onverwachte gevolgen en de connectie tussen schilderijen, filosofie, literatuur en spiritualiteit komen allemaal samen in de finale.

De zevende toon gaat over de speciale verbinding tussen beeldende kunst en muziek, de magnifieke symboliek van de lotusbloem en het is een weergaloos verhaal over identiteit, wroeging en het ontrafelen van de sleutel naar de waarheid.

★★★★
Titel: De zevende toon | Uitgeverij Elikser | Leesfragment | Auteur : Johan Frye | Categorie: Roman | Verkrijgbaar als Paperback | ISBN13: 9789463651592 | 328 pagina’s | Verkrijgbaar sinds september 2019 | Recensent : Fany Van Hemelen | Datum recensie: 27-12-2019  | Prijs: €24,50 | Bestellen