Sepia

Recensie Sepia door Jolanda Kalkman:
Sepia, het inktvisje, woont in het koraalrif van de grote zee. Daar speelt ze graag verstoppertje. Ze is heel goed in verstoppen, want zelfs haar vader weet haar niet te vinden. Alleen het zeepaardje, dat door de kleinste gangetjes kan zwemmen, weet waar ze is. Maar dan opeens gebeurt er iets. Het water begint hard te stromen. Zo hard dat Sepia het koraal dat ze vast had met haar tien sterke armen moet loslaten. Net als het zeepaardje, dat zich nog net aan het puntje van een van de armen van Sepia weet vast te grijpen. Samen worden ze door de sterke stroom meegesleurd naar een plek ver van het koraalrif vandaan. Maar hoe moeten ze nu weer thuiskomen?

Sepia is een mooi, spannend en leerzaam prentenboek. Susanne Timbers heeft een goed voorleesverhaal geschreven, waar kinderen vanaf een jaar of drie graag naar willen luisteren. Doordat het verhaal spannend is, zullen kinderen tot aan het eind benieuwd zijn naar het verhaal. Ze kunnen zich goed voorstellen hoe het is wanneer je verdwaald bent en de weg naar huis niet meer weet. En een haai maakt het verhaal extra spannend.

Daarnaast is het ook nog eens zeer leerzaam, zowel voor kinderen als voor volwassenen. Dit komt door de uitleg over de sepia. Helemaal achter in het boek vind je twee uitklappagina’s met veel informatie over de ingebouwde “supergereedschappen” waarover inktvissen beschikken.
Zo heeft een inktvis niet één maar wel elf hersenen en ook nog eens drie harten. Maar het interessantste is natuurlijk om er achter te komen hoe een inktvis nu inkt kan spuiten.
Al deze informatie is geschreven door Tanja Dietrich. Tanja is bioloog en wil graag natuurwetenschappen voor kinderen begrijpelijk maken en hoopt dat kinderen hierdoor enthousiast worden gemaakt. Ik denk dat dat goed is gelukt!

De illustraties zijn gemaakt door de schrijfster zelf. Suzanne Timbers houdt van de zee en kan zich verbazen over alle fantastische schepsels die je in de zeeën en oceanen kunt vinden. Dit zie je terug in de illustraties. Want wanneer je goed naar de illustraties kijkt, zie je nog veel meer bijzondere zeedieren voorbijkomen. Door met kleur te spelen komen de “hoofdpersonen” duidelijk naar voren.

Wat vindt Annechien (4) van het boek?
“Ik vind het een leuk boek. Maar toen de haai kwam, vond ik het wel spannend worden. Gelukkig ging Sepia toen inkt spuiten.”
De uitleg van de supergereedschappen vond ze nog wel wat moeilijk en misschien een tikkeltje saai. Maar de nummertjes opzoeken vond ze wel leuk. Nummer twee, de camouflage, herkende ze gelijk in de tekeningen. “Dat heb ik gezien!” Ze bladert gelijk terug in het boek. “Kijk hier, bij het verstoppertje spelen!”

Ik vind Sepia een aanrader. Zeker voor kinderen die geïnteresseerd zijn in de onderwaterwereld en graag meer willen weten. Juist jonge kinderen willen graag weten waarom iets gebeurt. Waarom kan een inktvis inkt spuiten. Nu kun je als ouder dit helemaal aan ze uitleggen, terwijl je ook nog eens samen van een mooi verhaal kunt genieten. Daarom waardeer ik het boek op 4 sterren.

★★★★
Titel: Sepia | Auteur en Illustrator: Susanne Timbers | Uitgeverij De Vier Windstreken | Categorie: voorleesboeken, prentenboek| Leeftijd: 4 plus | Verkrijgbaar als: Hardcover| 32 pagina’s met illustraties| ISBN13: 9789051167627 | Verkrijgbaar sinds: september 2019 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 27-01-2020 | Prijs: €14,95 | Bestellen