Tijd voor de natuur

Recensie Tijd voor de natuur door Sandra Hutchison:
Hoogste tijd voor bezieling

Kunstenaars James Lynch en Sian Tucker lieten in 2005 het drukke stadsleven van Londen achter zich en verhuisden naar het mooie Wales. Daar wonen ze sindsdien met het hele gezin in boerderij Fforest. Elke dag genieten ze daar, volgens eigen zeggen, zoveel mogelijk van de natuur. Iets wat volgens hen geen dag hetzelfde is, maar altijd fijn.

In april 2007 openden ze de deuren van hun sfeervolle boerderij voor gasten, omdat ze hun liefde voor de natuur graag met zoveel mogelijk mensen willen delen. Dit boek sluit daar haarfijn op aan. Het boek is bedoeld als stimulans om er vaker op uit te trekken, meer naar buiten te gaan. Dit als gezonde tegenhanger van het drukke, vaak ongezonde, moderne leven.

De onderwerpen in het boek zijn heel divers en bieden dan ook voor elk wat wils. De onderwerpen hebben allemaal één ding gemeen: de natuur! Dit indrukwekkend mooie boek heeft een spiritueel tintje gekregen en straalt een soort van oerkracht uit. Het brengt je weer terug naar de basis, geeft inzicht en helpt je bewuster naar de diversiteit in de natuur te kijken. Het boek staat vol met inspirerende natuurfoto’s, een fijne aanvulling op de teksten.

Er staat overigens heel veel tekst in het boek. Onderwerpen worden niet kort en bondig aangetipt om dan gehaast weer door te gaan naar een ander thema. Nee, in dit boek is voor elk deel ruim de tijd genomen. Elk onderwerp wordt flink uitgediept. Bij het stuk over het maken van een kampvuur bijvoorbeeld krijg je als lezer direct ook mee, welke houtsoorten goed branden en worden er zelfs een flink aantal bijlen onder de loep genomen.

Er wordt in het boek Tijd voor de natuur onder andere diep ingegaan op de heilzame werking van de natuur en het staat vol tips om te leren je rust te herpakken en het denken los te laten. Het gaat in op de levensstijl van mensen in andere landen, waaronder Scandinavië, en laat zien waarom de mensen in deze landen gelukkiger lijken te zijn dan elders. Tijd voor de natuur toont ook de invloed van kleur in ons leven en nog veel meer…

Een groot deel in het boek is besteed aan wandelen en beschrijft onder andere de diversiteit van de bomen om ons heen. Het gaat diep in op de lucht, de wolken, de sterren en seizoenswisselingen. Ook staan er in dit naslagwerk praktische tips om de natuur in huis te halen. Maar de makers van dit boek nemen je daarnaast evengoed mee naar de zee en delen eenvoudige recepten met je vol ingrediënten die rechtstreeks uit de natuur komen.

Tijd voor de natuur is een fijn en nuttig naslagwerk. Een boek waar je echt voor moet gaan zitten en zo nu en dan een stuk uit zou moeten lezen. Een mooie reminder over onze connectie met de natuur en hoe belangrijk het is voor onze gezondheid om die in stand te houden.

★★★★★
Titel: Tijd voor de natuur |Auteur: Sian Tucker | Fontaine Uitgevers | Categorie: Lifestyle, Natuur | Uitvoering: hardcover | 192 pagina’s | ISBN13: 9789059569478 | Verkrijgbaar sinds: juni 2019 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 27-12-2019 | Prijs: €22,- | Bestellen