Het 6 minuten dagboek

Recensie Het 6 minuten dagboek door Hannie van Grol:
Schrijf jezelf gelukkig in 6 minuten per dag!

Nadat de auteur in Cambodja een zwaar ongeluk had gehad en hij zestien weken in het ziekenhuis had doorgebracht, twaalf keer was geopereerd en dus een erg moeilijke tijd had doorgemaakt, was zijn levensinstelling behoorlijk positief. Hij had ervaren dat het bezig zijn met alles wat hij niet meer kon, hem niet verder hielp in het leven. Hij ging de goede dingen die hem restten, opschrijven en daaruit trok hij de conclusie dat er nog heel veel over was om dankbaar voor te zijn. Hij verdiepte zich in de menselijke psyche om onderzoek te doen naar levenshouding en levensvreugde. En Het 6 minuten dagboek is hiervan onder andere het resultaat.

In de eerste hoofdstukken legt hij uit hoe de hersens werken en waarbij het dagboek je kan helpen anders in het leven te gaan staan. Ons brein is meer geneigd te focussen op negativiteit, die heeft meer impact dan positieve ervaringen. Om zijn inzichten te onderbouwen heeft hij meer dan zestig boeken bestudeerd, waarvan achter in het boek de bibliografie is opgenomen. Na de inleiding die zeer verduidelijkend is, legt hij uit wat er achtereenvolgens ondernomen kan worden om het brein positief in te stellen. Per dag is het nodig om daar zes minuten aan te spenderen, ‘s morgens drie en ‘s avonds drie. Dit moet wel minimaal 66 dagen (2x een 6) volgehouden worden om het patroon in te slijpen in het brein.

Om daarbij behulpzaam te zijn heeft Dominik Spenst dit boek geschreven. Voordat je begint met het totale programma, vul je een scoreformulier in om vast te stellen hoe je situatie is op dat moment. Daarna ga je aan de slag. Per dag biedt de auteur de mogelijkheid om vragen te beantwoorden en de antwoorden te noteren in dit boek. Na een week dit gedaan te hebben stelt hij aanvullende vragen naar aanleiding van de afgelopen week en is er ook een bladzijde om weekaantekeningen te maken. Na vier weken volgt er een evaluatie. Dan vul je hetzelfde scoreformulier in van het begin en zie je, of er iets veranderd is. Om een verandering teweeg te brengen zijn er minimaal 66 dagen nodig, dit dagboek biedt zelfs de mogelijkheid om er 22 weken mee bezig te zijn. En dan heb je een schat aan positieve ervaringen en geluksmomenten verzameld.

Het 6 minuten dagboek is een hardcover die als dagboek heel wat kan verduren, want iedere dag twee keer dit boek in handen nemen en erin schrijven, vraagt om een stevige kaft. De uitleg waarmee het boek begint, is duidelijk en motiverend, omdat de achtergrond bij deze theorie laat zien wat er te bereiken is en hoe dat in het brein werkt. Het hele dagboek staat vol met motiverende quotes die stimuleren anders met onszelf om te gaan en definitief een verandering in gang te zetten. Alle quotes en ook sommige teksten staan in een lichtbruin tekstvak, zodat het ook prettig is om het boek even door te bladeren op zoek naar net die zin die kan helpen verder te gaan en vol te houden.

Door consequent dit dagboek in te vullen (en wat is nu 6 minuten per dag?) zijn we in staat ons leven een positieve draai te geven. Het 6 minuten dagboek is vergelijkbaar met het boek The Five Minutes Journal van Intelligent Change. De indeling en opzet zijn hetzelfde, de quotes zijn niet in diezelfde hoeveelheid aanwezig. Voor diegenen die een positieve wending in hun leven willen bewerkstelligen, graag een boek in het Nederlands willen gebruiken en de inspiratie van veel positieve affirmaties willen genieten, is dit boek een echte aanrader.

★★★★
Titel: Het 6 minuten dagboek | Auteur: Dominik Spenst | Unieboek Uitgeverij Het Spectrum  | Categorie: Lifestyle | Verkrijgbaar als hardcover | 288 pagina’s | ISBN13: 9789000368280 | Verkrijgbaar sinds: augustus 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 13-01-2020  | Prijs: € 16,99 | Bestellen