Van peuter tot kleuter

Recensie Van peuter tot kleuter door Hannie van Grol:
Van peuter tot kleuter is het derde deel uit de serie: De zeven stappen naar succesvol ouderschap. De Noorse auteur Hedvig Montgomery is al meer dan twintig jaar psycholoog en familietherapeut en in haar boeken laat ze zien dat ze over een grote ervaring beschikt in het opvoeden van kinderen. Ze legt de nadruk op de vertrouwensband met het kind, dat is de basis voor goed en succesvol opvoeden. Ze geeft aan dat straf uit den boze is, omdat straf ervoor zorgt dat een kind zich niet begrepen voelt en er onzeker van zal worden. Het is zeker niet de bedoeling dat er geen regels zijn of dat peuters en kleuters zelf bepalen wat er gebeurt, maar het is de manier van omgaan met het kind, het leren begrijpen waarom een kind bepaalde dingen doet en dat het zeker niet de bedoeling is om te treiteren of dwars te liggen.

De auteur legt zeer duidelijk uit hoe de gedachtegang van een kind is, waarom het kind doet wat het doet en dat heel veel neerkomt op leren om te gaan met de wereld om hem heen. En die ontwikkeling verschilt per leeftijd. Met twee jaar is de beleving van een kind zo anders dan met drie jaar of met vijf. Met duidelijke voorbeelden laat ze zien welke benadering meer effect zou hebben, zodat zowel ouders als kinderen profijt hebben van een andere aanpak.

Het boek begint met de zeven stappen naar succesvol ouderschap toe te passen op deze leeftijdscategorie, daarna behandelt het nog aparte thema’s, zoals o.a. kinderdagverblijf, schermtijd, voeding, slaap. Ook daarin legt ze uit dat voor iedere leeftijd een andere aanpak geldt. Tevens geeft ze aan hoe belangrijk het is een kind te begrijpen, of zoals ze zelf zegt: ga op je knieën voor het kind om op gelijke ooghoogte komen, zodat je je kunt inleven in de wereld van het kind.

Het boek zit er aantrekkelijk uit in zachte kleuren die door het boek heen telkens terugkomen, soms met een stuk tekst erin, wat voor een leuke afwisseling zorgt. De hardcover is zeer praktisch, zeker omdat dit een boek is dat vaker geraadpleegd zal worden. Want wie (met jonge kinderen) herkent niet het wanhopige gevoel dat je krijgt als je kind weer niet ‘luistert’, allerlei dingen kapot maakt, een scène schopt of zelfs bijt of krabt? Montgomery legt uit waarom dit gedrag optreedt en wat ouders kunnen doen om een eind te maken aan deze nare situaties. Met voorbeelden uit haar eigen gezin, waarin ze aangeeft dat ze zelf ook niet altijd de juiste aanpak hanteerde, geeft ze aan dat we niet altijd even perfect kunnen zijn. Haar boek geeft praktische handvatten om in moeilijke situaties adequaat te kunnen handelen. Een hart onder de riem voor veel ouders die soms met de handen in het haar zitten in verband met hun ‘onhandelbare kind’. De basis van de opvoeding is namelijk de vertrouwensband die je met je kind opbouwt en daar kan dit boek een geweldige bijdrage aan leveren.

★★★★★
Titel: Van peuter tot kleuter | Leesfragment | Auteur: Hedvig Montgomery | Uitgeverij A.W. Bruna-Lev. | Categorie: Ouderschap & Opvoeding | Verkrijgbaar als hardcover en E-book | 232 pagina’s | ISBN13: 9789400510876 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 14-01-2020 | Prijs: hardcover  € 17,99, E-book € 12,99 | Bestellen