De zin van het leven

Recensie De zin van het leven door Hannie van Grol:
Gesprekken over de essentie van ons bestaan.

Fokke Obbema, Volkskrantjournalist en schrijver, kreeg in 2017 een hartstilstand. Dankzij daadkrachtig en snel optreden van zijn vrouw overleefde hij. Hoewel het herstel voorspoedig verliep, verbaasde hij zich erover hoeveel tijd hij nodig had om dit te verwerken en een plekje te geven. Van zichzelf had hij altijd de indruk dat hij een koele kikker was en van stress geen last had. Maar dat bleek anders uit te pakken.

Een jaar later verschijnt van hem een artikel in de Volkskrant, waarin hij het verhaal van zich afschrijft. Tot zijn verbazing komen hierop meer dan 1000 reacties binnen. Daarop besluit hij om wekelijks een interview met een bekende Nederlander te houden en daarna in de krant te plaatsen. In dit boek De zin van het leven heeft hij het artikel met de veertig interviews gebundeld. Hij sluit af met een epiloog waarin hij zijn zeven inzichten verwoordt die hij door de interviews heeft gekregen.

Ieder interview is op dezelfde manier opgebouwd. Na een korte inleiding over de te interviewen persoon stelt de auteur de cruciale vraag wat de zin van het leven is. Afhankelijk van het gegeven antwoord gaat hij er verder op in en stelt vervolgvragen. Aan het eind van elk vraaggesprek geeft de geïnterviewde nog een boekentip over een boek waaraan hij of zij veel heeft gehad. En daar staan de meest uiteenlopende tips tussen, zodat je vaak de behoefte voelt om dat boek ook te gaan lezen. Ook is vóór ieder interview een foto van de desbetreffende persoon opgenomen, zodat we een duidelijker beeld krijgen wie de persoon in kwestie is.

Het boek is geschreven in een toegankelijke stijl. De geïnterviewden lopen qua levensopvatting erg uit elkaar, zodat je een heel breed beeld krijgt van de verschillende levensbeschouwingen. En die lopen van streng religieus naar atheïstisch en van de overtuiging dat het leven totaal zinloos is naar een zinvol bestaan. En natuurlijk alles wat daartussenin zit. Door de verschillende interviews te lezen word je zelf tot nadenken aangezet. De verschillende levensvragen zijn soms heel indringend en het levensverhaal van een aantal mensen raakt je diep in de ziel. Hoeveel leed kan een mens te verwerken krijgen in zijn leven?

Het lezen van dit boek geeft geen antwoord op de gestelde belangrijkste vraag over wat de zin van het leven is. Eigenlijk kom je alleen maar te weten hoeveel verschillende meningen en opvattingen er zijn over de essentie van het leven en de daaraan gekoppelde onvermijdelijke dood. In de epiloog geeft de auteur dit ook al aan. Aan de hand van alle interviews heeft hij er zeven inzichten uit gedestilleerd die hij stuk voor stuk beschrijft, mede aan de hand van citaten van de personen die in het boek ondervraagd zijn. En dat is het waardevolle van dit boek: geen enkele mening of levensbeschouwing wordt je opgedrongen. Je krijgt een uitgebreid overzicht van alle bestaande opvattingen en aan de hand van de zeer uiteenlopende antwoorden kun je je eigen denkbeelden toetsen en misschien zelfs bijstellen.

★★★★
Titel: De zin van het leven | Leesfragment | Auteur: Fokke Obbema | Uitgeverij: Atlas Contact | Categorie: Lifestyle, Non-fictie | Verkrijgbaar als paperback en E-book | 368 pagina’s | ISBN13: 9789045039329 | Verkrijgbaar sinds: september 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 15-01-2020 | Prijs: € 22,99 – E-book € 7,49 | Bestellen