Alles is uitvogelbaar

Recensie Alles is uitvogelbaar door Hannie van Grol:
De titel geeft aan dat alles te bereiken is in je leven. Alles is uit te zoeken en na te streven, met vallen en opstaan, maar wel met de nodige moeite en inspanning. De auteur noemt dit zelf de uitvogelbaar-filosofie en daarvoor geeft ze de nodige handvatten. Haar hulp gaat verder dan dit boek: op de site MarieForleo.com/EIF vind je aanvullend materiaal, afleveringen van het programma MarieTV en The Marie Forleo Podcast. Ook is daar plaats voor je eigen succesverhalen die je met deze methode bereikt hebt.

In Alles is uitvogelbaar neemt Marie Forleo je aan de hand om je dromen te verwerkelijken. Stap voor stap legt ze uit wat ervoor nodig is om je doel te bereiken. In tien hoofdstukken en een epiloog vertelt ze wat je achtereenvolgens moet ondernemen om succesvol te worden. Heel veel van de theorie die ze geeft, wisselt ze af met eigen voorbeelden waarin teleurstellingen, toch weer opkrabbelen en volhouden de nodige inspiratie en herkenning geven om het gedroomde doel te bereiken. Ze dringt erop aan om precies te doen wat ze zegt: teksten hardop uitspreken, dromen die je wilt bereiken opschrijven en niet alleen in je hoofd creëren en nog veel meer van die opdrachten.

Haar manier van schrijven is direct en duidelijk en enorm inspirerend. En omdat ze zo veel over haar eigen leven en de tegenslagen daarin vertelt, voelt het als herkenbaar en tevens een aanmoediging om ook dat pad te lopen. Het einde van ieder hoofdstuk sluit ze af met een gedeelte: Van inzicht naar actie, volop oefeningen om uit te voeren. Daarna volgt er nog een succesverhaal van iemand die haar manier van denken heeft gevolgd (Alles is uitvogelbaar), een duidelijke illustratie dat deze methode succesvol is. Ze haalt regelmatig citaten aan van beroemdheden die haar ideeën onderstrepen. Ook staan er hier en daar in het boek schema’s die de tekst verduidelijken en compact de theorie samenvatten.

Bovendien geeft ze niet alleen opdrachten en vertelt ze voorbeelden uit haar eigen leven, ze legt ook uit wat de achtergrond is bij haar opvattingen. Ze haalt daarbij theorieën aan van grootheden die al eerder deze theorie verkondigden. Een voorbeeld daarvan is de uitleg over RAS (het reticulair activatiesysteem), wat betekent dat je brein je beschermt door een soort aandachtsfilter. Het filtert alle indrukken die binnenkomen en laat de meest belangrijke voor dat moment door. In The Organized Mind beschrijft Daniel J. Leviton dat fenomeen. Ondanks dat dit een zwaar onderwerp lijkt, is niets minder waar. De manier van schrijven is heel duidelijk en goed te begrijpen. Het boek leest heel prettig en de stijl is toegankelijk. Bovendien staan er vermakelijke verhalen in over haar eigen escapades en word je voortdurend gemotiveerd om vooral door te gaan en vol te houden.

In de epiloog geeft ze nog een inspirerend voorbeeld van hoe ze met haar team omging met diefstal van het materiaal dat nodig was om een promotiecampagne te voeren. Zoals meer voorbeelden in dit boek getuigt ook dit voorval van niet opgeven, doorgaan en de uitvogelbaar-filosofie. Misschien is het boek hier en daar wat erg Amerikaans, maar het is zeker de moeite waard om uit te proberen en toe te passen.

★★★★
Titel: Alles is uitvogelbaar | Trailer | Auteur: Marie Forleo | Uitgeverij: Lev. – A.W. Bruna | Categorie: Persoonlijke ontwikkeling | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 304 pagina’s | ISBN13: 9789400511897 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 16-01-2020 | Prijs: € 20,99, e-book € 7,99 | Bestellen