De Dr. Ludidi Vastenmethode

Recensie De Dr. Ludidi Vastenmethode door Hannie van Grol:
Samefko Ludidi heeft bewegingswetenschappen en voedingswetenschappen gestudeerd, waarna hij gepromoveerd is op PDS, het prikkelbare darm syndroom, een kwaal waar heel veel mensen mee te maken hebben. Zijn Vastenmethode die hij in dit boek uitlegt, is gebaseerd op Het Vastendieet uit 2013 van de Britse Michael Mosley. Hierin promoot hij intermittent fasting of zoals Ludidi het zelf liever noemt: onderbroken vasten.

Hij legt heel duidelijk uit dat vasten hier niet betekent het niet meer tot je nemen van voedsel, maar bij onderbroken vasten eet je gedurende een bepaald gedeelte van de dag wel en een groot gedeelte niet (fasting window genoemd). Voorgesteld wordt om alleen tussen 12.00 u en 20.00 u te eten. Daardoor ontstaat er een metabole switch, waarbij de vetverbranding gestimuleerd wordt in plaats van de suikerverbranding. En dat levert nog veel meer voordelen op voor het lichaam. Overal zijn onderzoeken naar gedaan, ook de proefpersonen waren erg enthousiast over deze manier van leven. In zijn boek geeft Ludidi nog meer manieren weer om deze vorm van vasten toe te passen.

Het boek bestaat uit drie delen. In deel 1 en 2 vertelt hij over de evolutie van eten en de werking van je lichaam en het effect van voeding daarop. Hij geeft de wetenschappelijke uitleg, maar vertaalt die op een simpele manier, zodat iedereen in staat is dit verhaal te begrijpen. In deel 3 wordt het eigenlijke ‘vasten’ belicht. Het aangename van deze leefwijze is dat het er niet om gaat minder te eten, integendeel. Het gaat om voldoende eten, wel gezond, het enige wat aangepast moet worden, is de tijd waarbinnen gegeten wordt. Er worden verschillende manieren gepresenteerd, zodat er altijd wel een mogelijkheid bij zit, die zal werken. Om uit te zoeken wat het beste past, zijn er vragenlijsten opgenomen. Door die in te vullen krijg je zicht op welke leefwijze het beste aansluit bij je eigen wensen en voorkeuren. Ook zijn er meerdere schema’s in het boek opgenomen die snel een overzicht bieden.

De Dr. Ludidi Vastenmethode is een goed leesbaar en toegankelijk boek. Ondanks dat het op wetenschappelijke gegevens gebaseerd is, leest het vrij soepel. Samefko Ludidi weet de wetenschap op een simpele wijze naar de praktijk te vertalen. Zijn uitleg is duidelijk, goed gelardeerd met voorbeelden, zodat het achter elkaar uit te lezen is. Voor wie minder geïnteresseerd is in de werking van het lichaam, is er de mogelijkheid in één keer met deel 3 te beginnen. Dat zou wel jammer zijn, want begrip en inzicht stimuleren juist om met deze methode aan de gang te gaan.

Het doel van dit boek is niet het zoveelste dieet te promoten, maar een methode aan te bieden die een gezonder leven, betere sportprestaties en als prettig gevolg ervan af te vallen als dit nodig is en aan te komen als dat gewenst is. Het is een informatief boek met een duidelijke uitleg. De invul- en vragenlijsten helpen om de juiste leefwijze te vinden. En als kers op de taart worden er ook nog een aantal heerlijke recepten gedeeld, die met chef-kok Frank van Thiel samengesteld zijn. De foto’s laten gerechten zien die er aantrekkelijk uitzien en perfect bij onderbroken vasten passen.

De Dr. Ludidi Vastenmethode is een aanrader voor iedereen die af wil vallen (het is zeker geen jojodieet), die met zijn gezondheid bezig wil gaan en zich fitter wil voelen. Kortom, een aanrader!

★★★★
Titel: De Dr. Ludidi Vastenmethode | Auteur: Samefko Ludidi | Unieboek Uitgeverij het Spectrum | Categorie: Gezondheid | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 304 pagina’s | ISBN13: 9789000366491 | Verkrijgbaar sinds: april 2019| Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 17-01-2020 | Prijs: € 15,99, e-book € 12,99 |  Bestellen