Moppereend

Recensie Moppereend door Hannie van Grol:
Wat een heerlijk verhaal om te lezen en wat een prachtige tekeningen! Je wordt vanzelf vrolijk als je dit boek in je handen krijgt.

Moppereend is uitgevoerd als hardcover in een redelijk groot formaat. Voorop staat een eend afgebeeld die door zijn houding al uitstraalt dat hij het niet naar zijn zin heeft. Hij wordt achtervolgd door een grijs wolkje. De bladzijden in het boek zijn van glanzend papier, wat het extra aantrekkelijk maakt.

Als je het boek openslaat, zie je meteen een heleboel regendruppels. Die zullen dus wel een grote rol spelen in het boek. Eend is op weg, de vijver is opgedroogd, dus ze kon niet zwemmen en ze had ook nog eens niemand om mee te spelen. Hoewel Hond, Varken, Haan, Konijn, Schildpad en Geit haar aanbieden om met hen te spelen, wil ze niet met hun spelletjes meedoen, ze wil alleen maar water om in te spelen. En de grijze wolk die haar achtervolgt, wordt steeds maar groter en groter, tot…..

De illustraties in het boek zijn van Petr Horáček. Ze zien er prachtig uit, heel kleurrijk en herkenbaar voor kinderen. De bladzijden staan van boven tot onder vol met tekeningen, de kleine stukken tekst staan ertussendoor. Af en toe zijn de woorden die belangrijk zijn, heel groot en donker afgedrukt, wat het verhaal extra levendig en aantrekkelijk maakt.

Moppereend is al in 2018 verschenen, maar is in 2020 uitgeroepen tot Prentenboek van het jaar. En dat is zeer terecht! De boosheid van Eend is goed uitgewerkt, zodat die goed als basis kan dienen voor interactie met de kleintjes. Kinderen zullen dit boek met plezier telkens oppakken. Mijn kleinzoontje Jonah van bijna drie jaar oud wist na één keer voorlezen al het telkens terugkerende zinnetje “Ik heb niemand om mee te spelen” te herhalen. Hij genoot van de tekst, van de sfeervolle tekeningen en de prachtige kleuren. En steeds opnieuw wilde hij Moppereend ‘lezen’, wat al heel snel gedeeltelijk lukte. Erg vermakelijk om te zien!!!

Moppereend is een echte aanrader voor peuters en kleuters en speelt een belangrijke rol bij de Nationale Voorleesdagen.

★★★★★
Titel: Moppereend | Auteur: Joyce Dunbar | Uitgeverij Lemniscaat | Categorie: 2 – 6 jaar | Verkrijgbaar als hardcover | 30 pagina’s | ISBN13: 9789047710646 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2018 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 22-01-2020 | Prijs: € 14,95 – Inclusief vingerpoppetje: €17,99| Bestellen