Veerle

Recensie Veerle door Antoinette van Steeg:
De in Curaçao geboren Tom Smeulders heeft met Veerle zijn eerste boek geschreven. Zijn interesse voor de Spaanse Burgeroorlog heeft hij als thema in dit boek gebruikt.

Het verhaal begint in Nederland in de jaren ‘30, waarin de 18-jarige Veerle na een ongeluk het echtpaar Lessner leert kennen. Al snel ontstaat er een fijne en hechte band tussen de drie. Dat ze zo af en toe wat vreemde vragen krijgt om uit te voeren, neemt ze voor lief. De Lessners hebben een winkel in oude boeken, waar Veerle zich goed voelt. Haar relatie met de veel oudere Kor zorgt thuis voor spanning, dus de winkel is een mooie uitvalbasis voor Veerle.

Veerle besluit om naar Barcelona te vertrekken en de Lessners weten wel een adres voor haar om te verblijven en te werken. Kor die mee zou gaan, besluit op het laatste moment in Nederland te blijven. In het Ritz-hotel kan ze al snel aan de slag. Vragen stelt ze niet, ook al zijn er wel veel toevalligheden. Langzaamaan raakt Veerle steeds dieper betrokken bij duistere zaakjes en leert ze intrigerende mensen kennen.
Dan breekt de Spaanse Burgeroorlog uit. Veerle werkt ondertussen in het ziekenhuis. Ze ziet en hoort verschrikkelijke verhalen. De regio Catalonië is ondertussen een zelfstandige republiek binnen de Spaanse federatie geworden. Komt dit het volk ten goede tijdens deze oorlog? Veerle komt voor onmogelijke keuzes te staan. Zal ze zich staande kunnen houden in Spanje?

Tom Smeulders heeft met veel passie Veerle geschreven. Tussen de regels door proef je zijn enthousiasme en zijn kennis over de Spaanse Burgeroorlog. Veerle begint veelbelovend en ik was nieuwsgierig naar haar keuzes en leven in Spanje. Toch zakt het verhaal halverwege af. Het boek zou met minder bladzijden de lezer meer bij de les houden. Ik moest steeds meer moeite doen om van het verhaal te genieten, terwijl de verhaallijn zeker goed bedacht is. Op een gegeven moment wil Tom Smeulders te veel informatie die zijdelings van belang is voor het verhaal, met de lezer delen. Dit zorgt ervoor dat de verhaallijn omtrent Veerle afzwakt. De schrijfstijl is prettig en nergens lastig.

Veerle is een interessant verhaal over de Spaanse Burgeroorlog, waarbij Tom de lezer op een boeiende wijze in het verhaal wil meenemen. Het verhaal is goed, maar zou met minder bladzijden de lezer nog meer kunnen boeien.

★★★
Titel: Veerle | Leesfragment | Auteur: Tom Smeulders | Uitgeverij Elikser | Categorie: historische roman | Verkrijgbaar als paperback| 382 bladzijden | ISBN13: 9789463651882 | Verkrijgbaar sinds: 26 november 2019| Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 22-01–2020 | Prijs: € 22.50 | Bestellen