Samen

Recensie Samen door Hannie van Grol:
Laten we aardig zijn voor elkaar

Samen is een prachtig kleurrijk prentenboek met een voorwoord van Alex Scheffler. De bekende Duitse illustrator van verschillende kinderboeken heeft met 37 andere illustratoren dit boek samengesteld. Een groot gedeelte van de opbrengst van dit boek gaat naar Three Peas, een organisatie die zich inzet voor het leed van vluchtelingen. Alle illustratoren staan genoemd op de schutbladen van het boek, ze hebben hun bijdrage allemaal gedoneerd. En in het boek zijn de verschillende stijlen van illustreren terug te vinden. Achter in het boek staat wat de organisatie Three Peas beoogt: wereldwijd vluchtelingen op allerlei mogelijke manieren ondersteunen, zodat de wereld om ons heen door aardig te zijn telkens een beetje mooier wordt gemaakt.

De nadruk in dit boek ligt op de inspirerende tekeningen, de begeleidende teksten van Alison Green zijn meer een suggestie om te praten over aardig zijn en op welke manieren dat bereikt kan worden. En dat zijn er heel veel! Vaak kunnen we al aardig zijn door kleine gebaren of woorden, maar samen zorgen die ervoor dat de wereld er mooier uit komt te zien.

In het boek Samen worden heel veel mogelijkheden aangereikt, van groot tot klein, om aardig te zijn. Sommige illustraties beelden dieren uit, op andere staan kinderen en af en toe een paar volwassenen. De soms paginagrote tekeningen zien er aantrekkelijk uit en er is heel veel op te ontdekken. Er staan grappige, ontroerende en inspirerende plaatjes bij met steeds de aansporing om aardig te zijn.

Op de schutbladen worden alle illustratoren apart genoemd, telkens met een klein verhaaltje erbij over hun werk en een kleine afbeelding van een detail uit hun tekening. Voor kleine onderzoekers tevens een mogelijkheid om uit te vinden waar dat plaatje thuishoort in het boek. Heel leuk gedaan! De 38 illustratoren hebben ‘samen’ het voorbeeld gegeven om onze verdeelde wereld mooier te maken. Laten we dat als inspiratie zien voor onszelf en onze kinderen om een betere wereld neer te zetten. Wat een prachtig initiatief!

★★★★★
Titel: Samen | Auteur: Alison Green | Uitgeverij Lemniscaat | Categorie: 4 – 6 jaar | Verkrijgbaar als hardcover | 48 pagina’s | ISBN13: 9789047711896 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 23-01-2020 | Prijs: € 14,95 | Bestellen