Sal

Recensie Sal door Sandra Hutchison:
De dertienjarige Sal heeft het thuis niet makkelijk. Haar moeder is een alcoholist en verwaarloost haar kinderen volledig. Sal doet er alles aan om zo goed mogelijk voor haar moeder en voor haar jongere zusje Peppa te zorgen. Tot overmaat van ramp is daar nog Robert. Hij is de vriend van hun moeder en dwingt Sal regelmatig tot seksuele handelingen. Hij beveelt Sal hierover te zwijgen en gewoon te doen wat hij van haar verlangt, omdat hij anders ook naar haar tienjarige zusje zal gaan. Maar Sal laat niet met zich sollen en maakt een plan. Op een dag grijpt ze haar kans en vlucht met Peppa naar het bos, waar ze zullen proberen te overleven.

Sal is het geslaagde debuut van de uit Zuid-Wales afkomstige auteur Mick Kitson. Deze literaire roman werd diverse keren genomineerd en werd in 2018 door The Scotsman bekroond tot een van de beste Schotse boeken van dat jaar. Terecht! Mick Kitson maakt indruk met dit bijzonder verhaal over twee jonge strijdlustige meisjes.

Het fascinerende verhaal wordt van begin tot eind verteld door het hoofdpersonage Sal. Zij spreekt de lezer als het ware rechtstreeks aan. Het taalgebruik is dan ook wat kinderlijk en dat is misschien even wennen. Maar wanneer je eenmaal in het verhaal zit (en dat is snel), leest het geheel vrij vlot weg. Het blijkt al snel dat de dertienjarige Sal behoorlijk intelligent is. Ze heeft haar plan om te kunnen overleven in de Schotse natuur goed voorbereid. Maar toch blijkt dat in de praktijk niet mee te vallen. Sal en Peppa komen dan ook voor de nodige uitdagingen te staan.

Mick Kitson laat Sal het verhaal extreem gedetailleerd vertellen. Echt alles wordt aan de lezer uitgelegd. Daardoor verloopt de verhaallijn wat stug. Mocht het ooit zover komen dat je in de wildernis moet zien te overleven, dan heeft het lezen van dit boek je alvast op weg geholpen. Wanneer Sal een konijn wil vangen bijvoorbeeld, legt zij stap voor stap uit wat er gedaan moet worden en waar je op moet letten om je missie te laten slagen. Dit maakt het boek uniek, maar door de vele beschrijvingen zal het verhaal waarschijnlijk niet door iedereen met open armen ontvangen worden.

Toch zou ik dit boek een ieder willen aanraden. Het verhaal toont hoe dun de lijn soms is tussen goed en kwaad en zet je aan het denken. Sal is vooral een juweeltje vanwege de diepere, soms zelfs spirituele, lagen in dit dramatische en toch ook hartverwarmende verhaal.

★★★★
Titel: Sal | Auteur: Mick Kitson | Uitgeverij Cossee | Categorie: roman | Verkrijgbaar als: paperback en E-book  | 272 pagina’s | ISBN13: 9789059368620 | Verkrijgbaar sinds: 15-09-2019 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 24-01-2020 | Prijs: paperback €20,99 – E-book €9,04 | Bestellen