Spelen tot het donker wordt

Recensie Spelen tot het donker wordt door Hannie van Grol:

Spelen tot het donker wordt is een schattig boekje met hartverwarmende tekeningen van Marit Törnqvist. Het prentenboekje begint en eindigt met een gedichtje van Hans en Monique Hagen. Natuurlijk gaat het eerste gedichtje over spelen, op allerlei mogelijke manieren. Spelen dat er een verjaardag gevierd wordt met een taart, een cadeau en feestmutsen, spelen in de tuin, in huis met de spoorbaan en de trein, een zandkasteel bouwen op het strand, spelen als er sneeuw gevallen is en nog veel meer herkenbare situaties voor kinderen. Het gedichtje achter in het boekje gaat over donker worden en gaan slapen, tot er de volgende morgen morgen opnieuw gespeeld kan worden.

Spelen tot het donker wordt is een stevig vierkant boekje met afgeronde hoeken, heel geschikt voor kleine kinderhandjes. De tekeningen zijn oogstrelend en hartveroverend, zo lieflijk uitgevoerd, dat het voor kinderen, maar zeker ook voor ouders, genieten zal zijn. De illustraties zijn heel gedetailleerd gemaakt in kleuren die van het papier af spatten. Het is een lust voor het oog om ernaar te kijken.

Ook al staat er weinig tekst in het boekje, de prachtige, speelse tekeningen leveren heel wat stof op om over te vertellen. Steeds opnieuw valt er weer wat anders te ontdekken. Vooral het plaatje van het meisje dat een schetsje op het behang maakt, waarbij de poes vol schrik om het hoekje van de deur komt kijken, zal voor een aantal kinderen zeker herkenning opleveren. Spelen tot het donker wordt is een boekje dat telkens opnieuw opgepakt gaat worden door de kleinsten onder ons (en stiekem ook door de volwassenen) om in te kijken, te ontdekken en vooral te genieten. Een liefdevol boekje over vriendschap!

★★★★★
Titel: Spelen tot het donker wordt | Illustraties: Marit Törnqvist | Uitgeverij Querido | Categorie: Prentenboek 2 – 6 jaar | Verkrijgbaar als hardcover, karton | 22 pagina’s | ISBN13: 9789021414287 | Verkrijgbaar sinds: juni 2018 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 25-1-2020 | Prijs: € 9,50 | Bestellen