Sprookjes van Degouve

Recensie Sprookjes van Degouve door Hannie van Grol:
Wat een bijzonder boek is Sprookjes van Degouve! Een boek met heel veel mogelijkheden voor elk wat wils. Meteen als je het boek oppakt, word je al getroffen door de prachtige illustratie op de omslag van de hand van Ernst Benson in een geschilderd landschap van William Degouve de Nuncques. De ingetogen cover van het boek op ruim A4-formaat maakt je nieuwsgierig naar de inhoud. En die is zeker de moeite waard!

Het boek start met het hoofdstuk: Vind de boosdoener. De prins krijgt van zijn vader het land waarover hij regeert, maar het land is somber en donker, want het licht is weg en de mensen hebben geen plezier meer. Hij roept de hulp in van een man die ‘Kameraad’ wordt genoemd om een oplossing te vinden. Die neemt de opdracht om de boosdoener te vinden op zich. Als hij zijn zoektocht voltooid heeft, is hij grote delen van het verhaal kwijt, een reden voor de prins om te dreigen hem te doden als hij zijn verhaal niet helder krijgt. Hiervoor roept hij de lezer op om hulp te bieden en het pad dat Kameraad gevolgd heeft, opnieuw te ontdekken, zodat het licht terugkeert in de wereld. Daar begint een spannende en ingewikkelde zoektocht.

De stukken tekst die over de zoektocht gaan, staan in cursief afgedrukt. Telkens na zo’n gedeelte volgt er een afbeelding van een schilderij van William Degouve de Nuncques met een bijbehorend sprookje. De teksten zijn van Lydia Rood. Als kind raakte zij geïnspireerd door de schilderijen van zijn hand in het Kröller-Müller Museum. Achter in het boek staat een opsomming van de ruim twintig schilderijen die in het boek terug te vinden zijn, met de plek waar ze zich bevinden. Bij ieder schilderij heeft Lydia Rood een sprookje bedacht. En het knappe is dat elementen van de zoektocht erin terugkomen en omgekeerd. De sprookjes zijn echt prachtig om te lezen met veel fantastische en wonderlijke elementen erin, zoals gebruikelijk is bij sprookjes. De donkere, mysterieuze en soms mistige sfeer van de schilderijen komt in de verhaallijn terug, zodat alles met elkaar te maken heeft en niets als los zand aan elkaar hangt.

De speurtocht naar de boosdoener is een puzzel die niet zo een, twee, drie op te lossen is. Er zitten veel aanwijzigingen verborgen in het verhaal, in de attributen die weer in de tekeningen verstopt zitten, maar ook in de zwart-wit-tekeningen die door Juliette de Wit gemaakt zijn. De bedoeling voor de speurder is om de juiste elementen in te kleuren, zodat de kleur en de vreugde terugkeren in het sombere rijk van de prins. Pas helemaal op het eind is het mogelijk om de oplossing te vinden.

Sprookjes van Degouve van Lydia Rood is een bijzonder boek. De verschillende elementen, zoals de afbeeldingen van de schilderijen, de verhalen, de zoektocht ook in verhaalvorm, de tekeningen en de specifieke details maken dit boek tot een waardevol geheel. Op een speelse manier kun je op deze manier in aanraking komen met cultuur, de sprookjes kunnen voorgelezen worden of zelf gelezen worden en de zoektocht is een heerlijk tijdverdrijf voor het hele gezin. Echt een aanrader!

★★★★★
Titel: Sprookjes van Degouve | Auteur: Lydia Rood | Uitgeverij: Hoogland & Van Klaveren | Categorie: 10 – 12 jaar | Verkrijgbaar als hardcover | 112 pagina’s | ISBN13: 9789089673060 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 30-01-2020 | Prijs: € 17,50 | Bestellen