Ik dicht plezier

Recensie Ik dicht plezier door Hannie van Grol:
Wim Meyles heeft Engelse taal- en letterkunde gestudeerd en heeft een grote interesse in psychologie en taal. Schrijven doet hij in zijn vrije tijd: woordspelingen, sprookjes, fabels, korte verhalen en gedichtjes in de categorie ‘light verse’. In 2019 werd hij derde bij het lightversedichten in Emmen. Iedere week is een snelsonnet (een gedicht bestaande uit zes regels met als rijmschema abba cc) over de actualiteit terug te vinden op http://www.gedichten.nl. Ook publiceert hij luchtige verzen op http://www.hetvrijevers.nl. Voor de liefhebbers die geen genoeg kunnen krijgen van zijn werk, is het een mooie aanvulling om die sites te bekijken.

Ik dicht plezier staat vol met humoristische gedichtjes, veelal vierregelig, die vol zitten met grappige woordspelingen en steeds rijmen. Het speelse boekje is onderverdeeld in vier categorieën, Filosoviertjes, Snelsonnetten, Dierenversjes en Amuses. Aan het begin van ieder onderdeel wordt uitgelegd hoe deze categorieën in elkaar zitten, hoe ze ontstaan zijn en door wie die vorm bedacht is. Om wat overzichtelijkheid te creëren heeft hij Filosoviertjes en Amuses weer onderverdeeld in een aantal thema’s. Hier en daar zijn grappige tekeningetjes toegevoegd van Ben Wansink, een mooie aanvulling op de humoristische gedichtjes vol met taalgrapjes.

Ik dicht plezier is de 24e dichtbundel van Wim Meyles. De ondertitel (of eigenlijk ‘boventitel’) is: Er is genoeg getob gezwoeg gemor gemier. En als logisch vervolg daarop volgt de titel : Ik dicht plezier. En dat ontstaat ook bij de lezer bij het doorlezen van de versjes op rijm. Het taalgebruik is spitsvondig, hier en daar een onverwachte wending die je niet aan ziet komen en vooral humoristisch en vol woordspelingen. In een wat sombere bui is dit een boekje dat weer een lach op je gezicht weet te krijgen, echt een aanrader voor iedere dag om even in te kijken!

Het gedichtje waarmee dit boek begint, is zeker het vermelden waard en geeft een voorproefje van wat je in het boek te wachten staat:

Dit boek, mijn vierentwintigste alweer,
veroorzaakt ongetwijfeld weer een rage.
Handtekeningen zet ik nu niet meer,
alleen zo hier en daar een tatoeage.

★★★★★
Titel: Ik dicht plezier | Auteur: Wim Meyles | Uitgeverij Elikser | Categorie: Poëzie | Verkrijgbaar als paperback | 163 pagina’s | ISBN13: 9789463651745 | Verkrijgbaar sinds: 16-10- 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 31-01-2020 | Prijs: € 14,95 | Bestellen