De onschuldigen

Recensie De onschuldigen door Sonja Hubregtse:
Meer dan 20 jaar geleden werd in de plaats Seabrook (Florida) een man doodgeschoten. Het was de advocaat Keith Russo. Een aantal opvallende details in deze zaak waren dat er geen getuigen waren en er was geen spoor achtergelaten, waardoor er geen verdachten waren. De politie wilde dat deze moord toch opgelost zou worden en daarom werd Quincy Miller als dader aangewezen. Hij was een zwarte man en ooit cliënt van het slachtoffer geweest.

Doordat er bewijs werd vervalst, kon Quincy Miller (onschuldig) voor de rest van zijn leven de gevangenis in. Ruim 20 jaar na deze aanhouding ontvangt priester (tevens advocaat) Cullen Post een brief van Miller. Hij vraagt hem om hulp. Cullen houdt zich veel bezig met ten onrechte veroordeelde personen. Miller had alleen niet kunnen bedenken dat deze zaak lastiger zou worden dan al die andere zaken, want wie zaten er dan wel achter de moord op de advocaat? De werkelijke daders hebben al eerder een advocaat vermoord en zullen er alles aan doen om Miller in de gevangenis te laten. Zal de waarheid boven tafel komen?

Het verhaal in het boek De onschuldigen neemt je mee terug in de tijd zodat je de gebeurtenissen rondom de moord en de aanhouding zelf kunt beleven. Het wordt verteld vanuit de hoofdpersoon. Dit zorgt ervoor dat je echt in het verhaal zit en je actief mee gaat denken over de gevangene en de verdachten. Door het lezen van het verhaal kom je meer te weten over het rechtssysteem en wordt duidelijk dat je veel kunt bereiken met geld en macht. De schrijver beschrijft dit ook zeer gedetailleerd. Ook kom je als lezer tot de conclusie dat er heel veel mensen onschuldig vastzitten en dat je daar weinig over hoort. Ik vind het een interessant onderwerp.

Door de schrijfstijl van de schrijver en de spanning in het verhaal is het boek moeilijk weg te leggen en leest het lekker vlot. Erg knap van John Grisham dat een, over het algemeen, ingewikkeld onderwerp (namelijk het rechtssysteem), goed en duidelijk, maar niet te moeilijk beschreven is. Ik denk dat de ervaring van Grisham zelf ervoor gezorgd heeft dat het een erg realistisch verhaal is!

★★★★
Titel: De onschuldigen | Auteur: John Grisham | A.W. Bruna Uitgevers | Categorie: thriller | Verkrijgbaar als hardcover, paperback en E-book | 496 pagina’s| ISBN:9789400510951| Verkrijgbaar sinds: oktober 2019 | Recensent: Sonja Hubregtse | Datum recensie: 01-02-2020 | Prijs: hardcover €24,99-paperback €21,99-E-book €13,99 | bestellen