Flardentango

Recensie Flardentango door Hannie van Grol:
Op zoek naar de waarheid

De hoofdpersoon in deze roman is Evelien van Duin, ongeveer zestig jaar oud. Ze is getrouwd met Theo, woont in België en heeft twee kinderen. Haar vader is overleden en haar moeder is licht dementerend. Bijna iedere week bezoekt ze haar in haar appartement in Den Haag. Evelien zit vol met vragen over haar jeugd, die ze als dochter van expatgezin gedeeltelijk in Argentinië doorbracht, maar ook op een Nederlandse kostschool. Haar oudere broer en zus, Joost en Hanneke, bleven tijdens de jaren in Argentinië achter in Nederland, ze kwamen wel in de schoolvakanties over. Waarom mochten zij niet mee en waarom keerden de ouders met Evelien ineens terug naar Nederland?

Evelien start haar zoektocht door haar moeder vragen te stellen, die af en toe aangeeft veel vergeten te zijn, maar soms ook verrassend helder is. Ook met haar zus Hanneke gaat ze gesprekken aan. Verder neemt ze haar toevlucht tot fotoalbums, dia’s, boeken. Ook duikt ze in de historie van Argentinië, hoe was de politieke situatie in de jaren dat ze daar verbleven? Mondjesmaat worden er fragmenten gedeeld uit die periode. Door de zoektocht die ze onderneemt, komen er af en toe wel flarden herinneringen bovendrijven, zowel bij haarzelf als bij haar moeder. De titel van het boek is daarom ook heel treffend gekozen in combinatie met de tango die in Argentinië ontstaan is.

Het boek bestaat uit drie delen. Het eerste deel beslaat meer dan driekwart van het boek, deel twee en drie de rest. Onduidelijk is waarom de indeling op deze manier is gemaakt. Het verhaal staat vol flashbacks, de ene situatie loopt vanuit een herinnering zo over in een gebeurtenis uit de jeugd van Evelien, maar ook daarin komen vaak weer de nodige terug- en vooruitblikken voor, wat het soms niet gemakkelijk maakt om de rode draad te blijven volgen. De hoofdstukken zijn vrij kort, zodat als we in zo’n kort gedeelte soms wel in tien verschillende situaties belanden, dat enigszins chaotisch overkomt. Steeds worden er nieuwe vragen opgeroepen, waarop niet heel overtuigende antwoorden komen. Op het eind van het boek komt er nog wel een verrassende ontknoping. Je voelt gaandeweg al dat er ergens naar toe gewerkt wordt. Jammer is het dat die pas in het laatste gedeelte komt. Maar daarom is het wel de moeite waard om door te lezen.

De schrijfstijl leest vlot, ook is duidelijk dat de schrijfster laat blijken gedegen kennis van Argentinië en haar historie te hebben. Zelf was ze ook dochter van een expatgezin en verbleef ze in dezelfde tijd in Argentinië als de tijd die in het boek beschreven wordt. Wel komen er heel veel details aan de orde die niet echt wezenlijk zijn voor het verloop van het verhaal. Interessant is de geschiedenis van Argentinië, ook het verhaal van de ‘dwaze moeders’ wordt goed belicht, evenals het bewind van Vileda en de Wereldkampioenschappen voetbal in 1978. Zelfs koningin Máxima en haar vader worden genoemd.

Flardentango is de moeite waard om te lezen, zeker als je een goede inkijk wilt hebben in hoe het er in de jaren ‘70 aan toeging in Argentinië. Het verhaal doet wat chaotisch aan, maar is desondanks goed te volgen en de verrassende ontknoping op het eind zorgt voor een aangename verrassing.

★★★
Titel: Flardentango | Auteur: Claire Brentjens | Uitgeverij Palmslag | Categorie: Literaire roman | Verkrijgbaar als paperback | 388 pagina’s | ISBN13: 9789493059283 | Verkrijgbaar sinds: 18-11-2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 03-02-2020 | Prijs: € 20,95 | Bestellen