Frozen II-lees- en luisterboek

Recensie Frozen II door Hannie van Grol:
Het lees- en luisterboek Frozen II is gebaseerd op de gelijknamige Disneyfilm. De afbeeldingen die in het boek staan, zijn heel herkenbaar en prachtig kleurrijk uitgevoerd. Diegenen die de film gezien hebben, zullen veel herkennen en bekende personen terugzien. Voor diegenen die de film nog niet gezien hebben, is het een mooie kennismaking met de figuren uit de film.

Het lees- en luisterboek heeft 36 pagina’s en er hoort een cd bij. Het verhaal dat in het boek verteld wordt, staat ook op de cd, zodat het voor kinderen makkelijk is om ‘mee te lezen’ en intussen ook te genieten van de illustraties. Telkens als er een geluidje, een belletje, klinkt, is het een teken dat er een bladzijde omgeslagen kan worden.

Elsa hoort een mysterieuze stem die haar roept om het koninkrijk Arendelle te redden. Samen met haar zus Anna en haar vrienden Kristof, Olaf en Sven gaat ze op weg. Zijn haar krachten ook nu te sterk om de missie te volbrengen of komt ze tekort? Ze beleven samen spannende avonturen. Het einde van het verhaal komt heel onverwachts, eigenlijk veel te snel en abrupt. Het geheel is ook behoorlijk ingekort, zodat voor diegenen die de film niet gezien hebben, de tekst niet gemakkelijk te volgen is. Eigenlijk is dat ook begrijpelijk: een ruim anderhalf uur durende film samenvatten in 32 bladzijden heeft tot gevolg dat er veel geschrapt moet worden.

De illustraties zullen de kinderen aanspreken, die zijn prachtig uitgevoerd. De tekst bevat veel moeilijke namen. De rode draad in het verhaal is wel te zien, maar door de fragmentarische opbouw is het lastig die vast te houden. De stemmen die je hoort, zijn dezelfde als die in de film. Op de achtergrond hoor je tijdens het voorlezen muziek. Volgens de informatie op de achterflap is dat de filmmuziek.

Hoewel de illustraties er aantrekkelijk uitzien, is het de vraag of kinderen geboeid naar het verhaal kunnen luisteren. Het zit zo vol moeilijke namen en is erg compact en fragmentarisch. Een voordeel is wel dat kinderen de tekst kunnen volgen tijdens het voorlezen. Maar of het verhaal hen aanspreekt…. Jammer, voor mij voelt het als een gemiste kans.

★★
Titel: Frozen II | Auteur: Patrick van den Hanenberg | Uitgeverij Rubinstein | Categorie: Lees- en luisterboek | Verkrijgbaar als hardcover met cd | 36 pagina’s | ISBN13: 9789047627326 | Verkrijgbaar sinds: december 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 04-02-2020 | Prijs: € 10,99 |