Mindful wandelen

Recensie Mindful wandelen door Fany van Hemelen:
Bestemmingen voor moderne pelgrims

Mindful wandelen beschrijft en deelt pelgrimsroutes om te inspireren en te motiveren.

Clare Gogerty schreef eerder kunstboeken voor kinderen en boeken over de Engelse natuur. Deze keer probeert ze de moderne mens te overtuigen om de drukte en beslommeringen achter zich te laten. Het is door te voet te reizen dat je al je zintuigen opnieuw leert gebruiken, onthaast, en de tijd neemt om alle schoonheid te zien. In deze stressy dagen zorg je immers niet goed genoeg voor jezelf. Mindful wandelen doet kennismaken met echt ervaren en door het begroeten van de mensen en de natuur kom je terug in balans. De auteur neemt je mee op sleeptouw naar allerlei pelgrimsroutes. Elf thema’s tonen hoe je rust kunt vinden in wandelen en hoe mindful zijn ervoor zorgt dat je geniet en in contact komt met je innerlijke wezen.

Mindful wandelen leert je hoe je op zoek gaat naar balans en verdieping in je leven door met volle aandacht en alle tijd die nodig is, bewust op stap te gaan.

Eerlijkheidshalve moet ik vermelden dat de pelgrimswegen zelf niet echt indruk maakten op mij. De hoofdstukken zitten vaak propvol informatie, geschiedenis en interessante weetjes en toch raakten deze gegevens mij niet echt. Misschien omdat er bijna geen afbeeldingen bijgevoegd zijn en de besproken plaatsen vaak Brits zijn. Als Belg is het waarschijnlijk moeilijker om hiermee connectie te maken, omdat ik geen herkenningspunten heb. Wanneer er dan wel interessante wandelroutes waren, was die informatie weer te beknopt. De schrijfstijl vond ik wel sereen, maar te weinig verhalend. Het was precies een opsomming van feiten, tips en ideeën. Hoewel het persoonlijke ervaringen zijn die veel waarde bevatten, kwam het bij mij niet echt binnen. Dat een berg, tuin, bron, boom of park bezoeken inspirerend is, dat was geen verrassing. Naast deze verwachte dingen las ik dat je ook in de stad, bij contact met je iconen of op verrassende locaties zoals een bijzondere tempel, begraafplaats of op een plek waar je eerder was met een dierbare, rust, betekenis en bezinning kunt vinden. Interessant was waarom deze locaties bijzonder waren en wat er op de historische plaatsen en oude pelgrimswegen nu nog te zien is. De praktische tips die de auteur concreet toepaste op elk thema aan het einde van het hoofdstuk, vond ik verhelderend en boeiend.

Samenvattend durf ik zeggen dat dit non-fictie boek een verdienstelijke poging is om de passie voor mindful wandelen door te geven. Ondanks de minpunten is het een boeiende verzameling van plaatsen waar je jezelf kunt terugtrekken om één te kunnen worden met het universum. Pelgrimsroutes worden gelopen om verschillende redenen: van weg van de wereld zijn tot je geloof volgen of nieuwe dingen exploreren.

Wil je echt op pad, dan zul je nog wat meer onderzoek moeten doen, maar het is een goed begin en je weet al een aantal belangrijke dingen voor je vertrekt. In Mindful wandelen ontdek je bekende en minder bekende pelgrimsroutes en leer je waarom en hoe je start met de uitvoering van je plannen. Hoe heilzaam mindful wandelen is voor je gezondheid en dat je daarna ook graag terugkeert naar je gewone leven, dat maakt Mindful wandelen ook duidelijk. Wat je concreet dient mee te nemen op je ontdekkingstocht, geeft je de nodige informatie om je rugzak te pakken. Op het einde worden nog enkele Britse websites en interessante films gedeeld. Wil je nog meer weten, dan kun je ook de bibliografie uitpluizen om te kijken welk boek je nog wilt lezen.

Mindful wandelen is een eerste stap in je wandelproces waar de tocht het belangrijkste is en niet de bestemming. Het is een verkenning en het is nu aan jou om de reis verder uit te stippelen.

★★★
Titel: Mindful wandelen | Leesfragment | Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff | Auteur: Clare Gogerty | Categorie: Lifestyle, Mindfulness, Non-fictie | Uitvoering : Hardcover en E-book | ISBN: 9789024587964 | Verkrijgbaar sinds november 2019 | Hardcover 240 pagina’s: E-book 171 pagina’s | Recensent: Fany Van Hemelen | Datum recensie: 04-02-2020 | Prijs: €20,- -E-book €12,99 | Bestellen