Een puppy voor Valentijn

Recensie Een puppy voor Valentijn door Antoinette van Steeg:
In Een puppy voor Valentijn maken we kennis met Auke, Nynke en Valentijn en zijn ouders.

Auke is een eenzame alleenstaande man die heimelijk verliefd is op Nynke. Elke maandag en donderdag gaat hij naar de supermarkt waar Nynke werkt als caissière. Wanneer hij bemerkt dat ze een pup verkoopt, ziet hij mogelijkheden om haar ook buiten de supermarkt te leren kennen. Hij besluit de pup op te halen en maakt een afspraak om samen te gaan lopen met de honden.

Als snel merkt Auke dat een puppy niet zomaar wat is, ook al heeft hij zich goed ingelezen in het ras cockerspaniëls . Hij vindt het maar niks, ondanks dat hij langzaamaan meer gaat voelen voor zijn pup. Dan gebeurt er iets verschrikkelijks met Auke. Wat zal er met zijn pup gebeuren?

Valentijn is een jongen van veertien met een aangeboren hartafwijking. Zijn ouders zijn sinds kort uit elkaar en vader woont bij zijn nieuwe vriendin. Toch lijken zijn ouders nog meer gevoelens voor elkaar te hebben dan ze willen toegeven. Zijn moeder is erg bezorgd en beschermend naar Valentijn, waar hij moeite mee heeft. Hij wil net zoals zijn vrienden zijn en overal aan mee kunnen doen. Dan krijgen ze het goede nieuws dat er een donorhart voor Valentijn beschikbaar is. Na een geslaagde operatie mag hij na een tijdje naar huis. Buiten springt er een opeens een enthousiaste hond op zijn schoot. Dit zal niet de enige ontmoeting zijn. Waarom springt de jonge hond juist naar Valentijn? Waarom hebben ze zo’n goede band?

Ondanks dat het boek maar 78 bladzijden kent, is het verhaal pakkend en leest het makkelijk weg. De in Ermelo wonende Simone Luijten schreef eerder Een puppy voor kerst en Een puppy voor Lisa en Tweede kans voor Jazz. Ze weet op een mooie wijze de lezer het verhaal in te trekken, waarbij ze met een mooie pakkende afsluiter de lezer met ontroering het boek laat dichtslaan. Het verhaal voelt zo vertrouwd aan dat je als lezer al snel een band voelt met de personages. Heel bijzonder voor zo’n kort verhaal.

Ik heb genoten van deze feelgood en heb met een brok in mijn keel het verhaal uitgelezen. Ik ben benieuwd of haar andere boeken ook zo lekker weglezen. Als groot hondenliefhebber heb ik in ieder geval genoten van Een puppy voor Valentijn.

★★★★
Titel: Een puppy voor Valentijn | Leesfragment | Auteur: Simone Luijten| Uitgeverij Loft Books | Categorie: feelgoodroman| Verkrijgbaar als E-book en luisterboek | 78 pagina’s | ISBN13: 9789047205067 | Verkrijgbaar sinds: januari 2020 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 08-20-2020 | Prijs: E-book € 1.99 -luisterboek €4.99  | Bestellen