Hitlers geheime Ardennencommando

Recensie Hitlers geheime Ardennencommando door Hannie van Grol:
Een oorlogsverhaal van twee kanten belicht

Hitlers geheime Ardennencommando is voor een groot gedeelte op feiten gebaseerd en ook speelt er een fictief verhaal doorheen. Het concept wordt faction genoemd, een combinatie van fiction en facts. De korte tijd die in het boek beschreven wordt, loopt van 14 december 1944 tot en met 25 december 1944. In twaalf dagen wordt een belangrijke gebeurtenis, bekend onder de naam Operatie Greif, tot een compleet verhaal uitgewerkt.

Hitler wil in geallieerd gebied infiltreren door Duitsers die verkleed zijn als Amerikaanse soldaten, voorbij de vijandelijke linies te laten komen. Hij geeft Otto Skorzeny de leiding over deze operatie. De bedoeling was om chaos te creëren in het Amerikaanse kamp. Als er enkele infiltranten gevangen genomen worden, wordt duidelijk dat er nóg een speciale opdracht uitgevoerd zou worden, nl het ontvoeren of vermoorden van generaal Eisenhower, die in Versailles verbleef. Hiermee was Günther Schmidhuber, een Duitse paracommando, belast. Als de Amerikanen ontdekken, dat het leven van generaal Eisenhower gevaar loopt, krijgt luitenant-kolonel Moore de verantwoordelijkheid om Eisenhower dag en nacht te bewaken.

In korte hoofdstukken lezen we de steeds wisselende verhaallijnen. Boven ieder hoofdstuk staat vermeld, waar het desbetreffende gedeelte over gaat en waar het zich afspeelt. Op deze manier wordt de geheime opdracht en het verloop ervan van twee kanten belicht. Er wordt in deze afschuwelijke oorlog geen partij gekozen en dat is best opmerkelijk voor een oorlogsroman. De hoofdpersoon Schmidhuber, een Duitser met een speciale missie, heeft menselijke trekjes en vanaf het begin kun je, ondanks zijn soms wrede en onmenselijke optreden, toch sympathie voor hem opbrengen. Omdat bekend is dat Eisenhower de oorlog overleefd heeft, word je wel heel nieuwsgierig hoe het verhaal zal eindigen. En het einde is zeker bijzonder en verrassend te noemen.

Hitlers geheime Ardennencommando is een realistisch, meeslepend en geloofwaardig verhaal. Het is duidelijk dat Janzen een echte kenner is van WO II en dat hij terdege op de hoogte was van de feiten in die tijd. Het is knap hoe hij de fictieve verhaallijn over Schmidhuber heeft weten te verweven door het verhaal heen. Achter in het boek staat een verantwoording over wat fictie is en wat werkelijk gebeurd is. De verschillende karakters worden goed belicht en de personages zijn prima uitgewerkt.

Het boek leest vlot en de spanning wordt goed opgebouwd. Hoe verder het verhaal vordert, hoe meer je de neiging hebt op het puntje van je stoel te gaan zitten. In het begin worden er veel verschillende personen ten tonele gevoerd, allemaal met een verschillende militaire rang en onderdeel van een bepaalde legereenheid, maar hoe verder je komt met lezen, hoe meer dat allemaal op zijn plaats valt. Het is echt de moeite waard je daar doorheen te worstelen om uiteindelijk te genieten van een verrassend slot. Voor de liefhebbers van oorlogsverhalen is dit een echte aanrader.

★★★★
Titel: Hitlers geheime Ardennencommando | Trailer | Auteur: Michiel Janzen | Uitgeverij Lannoo | Categorie: Thriller | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 360 pagina’s | ISBN13: 9789401463300 | Verkrijgbaar sinds: november 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 11-02-2020 | Prijs: € 20,99, e-book € 14,99 | Bestellen