Magisterium 1 – De IJzerproef

Recensie Magisterium 1 – De IJzerproef door Chantal Hutchison:
Callum Hunt bezit magische krachten en zou daarom naar het Magisterium, een school voor tovenarij, moeten gaan om hem te leren omgaan met de magie die hij bezit. Al heel zijn leven wordt hij door zijn vader, Alistair Hunt, gewaarschuwd voor de duistere wereld van magie en verboden om naar deze school te gaan. Tijdens de toelatingstest de ijzerproef moet hij ervoor zorgen dat hij niet toegelaten wordt. Een van de meesters, meester Rufus, ziet in hem een tovenaar waardoor hij ondanks tegenstribbelen van zijn vader meegenomen wordt naar het Magisterium.

De reeks Magisterium bestaat uit vijf delen die ieder een jaar beschrijven binnen de opleiding van Magier. Op het Magisterium leert Callum in zijn eerste jaar niet alleen hoe hij de magie moet beheersen, maar komt hij ook dingen te weten over zijn verleden, waardoor niet alleen zijn verleden verandert, maar ook zijn toekomst op het Magisterium compleet verandert.

Het eerste deel De IJzerproef van de reeks Magisterium zit verassend goed in elkaar. In het begin lijkt het verhaal wat traag op gang te komen, maar dit wordt allemaal duidelijk naarmate het verhaal vordert. De Ijzerproef bevat meerdere momenten van verbazing en spannende gebeurtenissen, waarvan je niet verwacht had dat het zou gebeuren. Het eerste jaar van Callum en zijn vrienden bevat hindernissen waarvan je in eerste instantie niet zou verwachten dat twaalfjarigen hiermee te maken horen te krijgen.

Dit maakt het verhaal soms iets onrealistisch. Maar als je daar doorheen leest, is dit een fantastisch boek dat je aandacht trekt en dat gelezen moet worden. Fans van boeken over magie zullen hiervan smullen. Het eerste deel is in mijn ogen zeker geslaagd en met een open einde kan ik niet wachten tot ik de volgende delen heb gelezen. Ik ben zeker benieuwd naar hoe het Callum verder vergaat tijdens zijn verblijf in het Magisterium en hoe de gebeurtenissen zich verder gaan ontwikkelen.
★★★★
Titel: Magisterium 1 – De IJzerproef  | Auteur: Holly Black en Cassandra Clare | Uitgeverij Moon | Categorie: Young Adult | Verkrijgbaar als paperback en E-book | 320 pagina’s | ISBN13: 9789048849475 | Verkrijgbaar vanaf: 25-10-2019 | Recensent: Chantal Hutchison | Datum recensie: 11-02-2020 | Prijs paperback: €9,99 (E-book €6,99) | Bestellen