Net als in de film

Recensie Net als in de film door Sonja Hubregtse:
Evie Summers is de hoofdpersoon in dit boek. Ze is vaak naïef, vrolijk en grappig, maar wel een echte doorzetter. Haar vriendengroep J.E.M.S. bestaat uit: Jeremy, Maria en Sarah en allemaal zijn ze erg verschillend van karakter, maar ze steunen elkaar door dik en dun.
Evie dreigt haar baan als assistent kwijt te raken, tenzij ze de lastige scenarioschrijver Ezra Chester (ook wel ZAK) weer aan het schrijven krijgt, zodat zijn script (een Hollywood romcom) eindelijk afkomt. Helaas weigert hij aan een romcom te schrijven, tenzij Evie bewijst dat je echt verliefd kunt worden ‘Net als in de film’ maar wel binnen drie maanden.

Evie heeft geen keus en gaat op zoek naar de Ware. Ze zet verschillende romcom-scenario’s (meet-cutes) in scène. Tijdens één ‘scène’ ontmoet ze de weduwnaar Ben en zijn dochter Anette. Zij zorgen in het boek voor een lach en een traan bij Evie. Ook komt Evie regelmatig in gênante situaties terecht door deze meet-cutes. Dit zorgt voor hilarische momenten, niet alleen voor Evie. Zo komt ze terecht bij een erotische boekenclub en loopt het vrijgezellenfeestje van haar vriendin in de soep…door haar.

Rachel Winters, de schrijfster, heeft het boek geschreven vanuit de ik-persoon. De hoofdstukken zijn vrij kort, waardoor je goed in het verhaal blijft zitten, als je even niet gelezen hebt. Haar schrijfstijl is vlot, vol met humor en uiteraard romantisch. De beginstukjes van elk hoofdstuk zijn geschreven als een scenario uit een film, aangeduid met een datum. Dit past erg goed bij het verhaal. Tevens wordt in het boek regelmatig verwezen naar bekende scènes uit films. De meet-cutes zijn gedetailleerd beschreven en veelal hilarisch. Je leeft als lezer echt mee met de persoon en de situatie. Ik heb regelmatig hardop gelachen. Soms is het wel vrij voorspelbaar welke richting het verhaal opgaat en spelen de meet-cutes zich iets te veel op één plaats af, maar toch blijft het amusant.

De schrijfster heeft een opvallende goede omschrijving neergezet van de personages. Daardoor lijkt het een verhaal uit ‘het echte leven’. Soms komt Evie in bizarre situaties terecht wat echt over de top is. Daardoor besef je weer dat het een heerlijk, humoristisch verzonnen verhaal is. Een echte feelgood-roman.
★★★★
Titel: Net als in de film | Auteur: Rachel Winters | Luitingh-Sijthoff | Categorie: Roman | Uitvoering: paperback | 400 pagina’s| ISBN: 9789024587100 | Verkrijgbaar sinds: november 2019 | Recensent: Sonja Hubregtse | Datum recensie: 24-01-2020 | Prijs: €17,50 | Bestellen