Durf te falen

Recensie Durf te falen door Antoinette van Steeg:
Eén ding is zeker als je Durf te falen voor het eerst ziet: om de cover kun je niet heen! De felblauwe letters op de rode achtergrond zijn opvallend en springen direct in het oog.

Elizabeth Day schreef eerder de romans Steen, papier, schaar en Het Feest. Met dit boek slaat ze een andere richting in en schrijft ze een non-fictie. In het dagelijks leven is ze naast auteur ook journalist en podcastmaker. Vanuit dit laatste is de inspiratie voor Durf te falen ontstaan. Haar dagelijkse podcast How to Fail is zeer succesvol en gaat over het maken van fouten, wat je ervan kunt leren en hoe je het anders kunt doen.
In dertien hoofdstukken, die allemaal beginnen met “Durf te falen”, neemt ze de lezer mee in voorbeelden zoals durf te falen in sport, succes, vriendschappen en erbij horen. Ze vertelt hoe ze dit zelf heeft ervaren en wat ze anders heeft gedaan. Haar schrijfstijl is prettig en herkenbaar. Als lezer zul je je eigen faalmomenten herkennen in dit boek. De openhartigheid van Elizabeth Hay en het gemak waarmee ze het aan de orde stelt, zorgen voor een luchtig geheel.

Doordat de auteur zichzelf als voorbeeld stelt, zorgt dit voor de lezer dat diegene zich zal herkennen in de dertien voorbeelden. In dit boek wil Elizabeth Hay laten zien en ervaren dat hoe we reageren op onze fouten, maakt wie we zijn en niet de fouten zelf. Omarm juist je fouten en wees niet bang om fouten te maken. Het zorgt ervoor dat je juist een beter mens wordt. Door dit in ogenschouw te nemen, kun je anders kijken en omgaan met je fouten en hoe je hierop reageert.

Ik wilde het boek achtereen lezen, maar al snel merkte ik dat door juist de hoofdstukken per keer te lezen het geheel meer tot me doordrong. Het is een boek dat zorgt voor bewustwording en herkenning. Door haar vlotte schrijfstijl en haar eigen ervaringen leest het boek vlot weg. Ik vind dit boek een echte aanrader voor diegenen die zichzelf vaak vinden falen en zichzelf de schuld geven van hun gemaakte fouten. Dit boek zou een mooie eyeopener kunnen zijn om hier anders naar te kijken en mee om te gaan. Jij bent niet je fouten.

Eerder las ik van de auteur Het Feest en vond het boek wat oppervlakkig. Dit keer heb ik juist genoten van haar boek. Het is een totaal ander genre, maar wel een dat veel mensen zal aanspreken. Eerder verscheen Durf te falen al in het Engels onder de titel How to fail.

★★★★
Titel: Durf te falen |Subtitel: Alles wat ik heb geleerd van dingen die fout gingen | Leesfragment | Auteur: Elizabeth Day | Uitgeverij Ambo Anthos | Categorie: non-fictie | Verkrijgbaar als paperback en E-book | 325 pagina’s | ISBN13: 9789026347733 | Verkrijgbaar sinds: 21-01-20 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: -2020 | Prijs: € 20.99 (€ 12.99 ) | Bestellen