Goeiemorgen, beste buur

Recensie Goeiemorgen, beste buur door Sandra Hutchison:
Eerlijk zullen we alles delen

Dit leerzame prentenboek gaat over vriendschap en leert jonge kinderen om niet te hebberig te zijn en ook aan anderen te denken. Het verhaal speelt zich af in het dierenrijk. Muis heeft trek in een omelet, maar ze heeft geen ei. Ze denkt direct aan buurvrouw Merel en vraagt haar een ei te leen. Maar Merel heeft helemaal geen ei, ze heeft wel wat anders voor Muis….

Er was eens een muis die op een ochtend een omelet wilde bakken. Maar ze had geen ei. Dus ging ze naar haar buur, de merel, om een ei te vragen…: “Goeiemorgen, beste buur.”

Zo gaat Muis al haar buren langs. In een rap tempo heeft ze alle ingrediënten bij elkaar verzameld voor een taart. De omelet is ze allang vergeten. Ze bakt een grote taart voor de hele buurt. Maar dan moet de taart verdeeld worden, dat is nog best een lastig karwei. De dieren gaan daarvoor naar Uil die weet vast wel wat ze moeten doen.

Het prentenboek Goeiemorgen, beste buur maakt dankzij de leuke dierenillustraties een vrolijke indruk. De gekozen aardse kleuren geven goed de sfeer van de natuurlijke omgeving van de dieren weer. Het goed doorlopende verhaal leest dankzij de korte herhalingen in het boek prettig voor. Vooral de wat oudere kleuters zullen zich vermoedelijk in het verhaal herkennen. Een ideaal verhaal om in de klas te bespreken voor een les rondom tellen en kinderen te leren om rekening met elkaar te houden en te delen.

Los van de wijze lessen uit het boek is het vooral een fijn boek voor thuisgebruik. Leuk ook als aanzet voordat je samen met je kind(eren) iets gaat bakken in de keuken of gewoon voor het slapengaan. De illustraties zijn eenvoudig gehouden, maar de dieren zijn zeker herkenbaar. De paginagrote illustraties spreken tot de verbeelding, waardoor kinderen er zelf een verhaal bij kunnen verzinnen. Een veelzijdig en praktisch boek dat een lange tijd mee zal gaan.

★★★★
Titel: Goeiemorgen, beste buur | Oorspronkelijke titel: Goodmorning, neighbor |Auteur: Davide Cali | Illustrator: Maria Dek | Uitgeverij: TipToePrint | Categorie: Prentenboeken – Voorleesboeken | Leeftijd: 4 plus | Verkrijgbaar als: hardcover | Pagina’s: 40 | ISBN13: 9789463880510 | Verkrijgbaar sinds: mei 2019| Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 16-02-2020 | Prijs: €18,- | Bestellen