Doggerland-Misleiding

Recensie Doggerland-Misleiding door Dayenne Wamsteeker:
Rechercheur Karen Hornby Eiken wordt met een ontzettende kater wakker. Op dezelfde dag wordt ze geconfronteerd met een lastige moordzaak: de moord op Susanne Smeed, de ex-vrouw van haar politiechef. Karen wordt daardoor tijdelijk chef van de afdeling en krijgt de leiding over het onderzoek. Het blijkt een lastige zaak, waarbij verschillende richtingen worden onderzocht, tijdsdruk wordt opgelegd door hogerhand, maar waarbij lange tijd geen verdachte is aan te wijzen. Lukt het Karen het hoofd koel te houden en de dader op te sporen?

Doggerland – Misleiding is een Scandinavische thriller en bevat een aantal van de vaste elementen die je in deze thrillers veel terugziet, zoals een interessant politieonderzoek waarbij een eigengereide rechercheur het onderzoek leidt. Persoonlijke issues beïnvloeden het handelen van deze rechercheur, waardoor zij niet altijd volgens de politieregels handelen.

Karen Hornby Eiken is een boeiend hoofdpersonage van Doggerland – Misleiding en is vergelijkbaar met vele hoofdpersonen uit andere (Scandinavische) thrillers. Eiken is niet erg geliefd bij haar collega’s, omdat ze een vrouw is die eigenwijs en hard kan zijn. Toch trekt ze haar eigen plan en volgt ze haar gevoel in het moordonderzoek, waardoor ze de zaak oplost, wat uiteindelijk toch voor waardering zorgt bij haar collega’s. Door een gebeurtenis in het verleden is Karen beïnvloed en gevormd, ook dit heeft invloed op haar persoonlijkheid en handelen in het onderzoek.

Toch had het verhaal hier en daar iets meer spanning mogen bevatten. De spanning en opwinding ontbreken zeker in het middenstuk van het verhaal, waardoor Doggerland – Misleiding geen bloedstollende thriller is geworden. Het onderzoek duurt lang en lijkt op een gegeven moment wat voort te kabbelen. Ook als lezer is het moeilijk een beeld te vormen van de dader. Aan het eind weet auteur Maria Adolfsson wat meer actie in het verhaal te brengen en is er een climax waar de plot duidelijk wordt.

Toch heeft de auteur geprobeerd door fragmenten uit het verleden nieuwsgierigheid op te wekken en spanning in het verhaal te brengen. Het maakt nieuwsgierig en als lezer wil je graag weten wat het verleden voor impact heeft op het heden. Deze fragmenten uit het verleden voegen echt iets toe en maken het motief duidelijker.

Misleiding is het eerste deel van de Doggerland thrillerserie van Maria Adolfsson, in maart 2020 wordt in Nederland deel twee verwacht: Stormwaarschuwing, een nieuwe thriller met rechercheur Karen Eiken in de hoofdrol. Dit debuut doet in ieder geval uitzien naar een nieuw deel in deze serie. Ik waardeer het boek met vier sterren.

★★★★
Titel: Doggerland – Misleiding | Auteur: Maria Adolfsson | Uitgeverij Luitingh Sijthoff | Categorie: thriller | Verkrijgbaar als paperpack en E-book | 446 pagina’s | ISBN13: 9789024582402 | Verkrijgbaar sinds: april 2019 | Recensent: Dayenne Wamsteeker | Datum recensie: 18-2-2020 | Prijs: €20,99 | Bestellen