Sneeuwblind

Recensie Sneeuwblind door Hannie van Grol:
Een sombere dorpsgemeenschap met veel geheimen.

Al tien jaar eerder schreef Ragnar Jónasson, die afkomstig is uit IJsland, deze thriller. In Nederland is dit het eerste boek dat uitkomt van hem. Hij is een veelzijdig persoon, hij is namelijk auteur, advocaat en hoogleraar aan de universiteit van Reykjavik.

Het boek begint met een proloog die gesitueerd is in januari 2009. Daarna start het verhaal in de lente van 2008 en wordt het verder chronologisch verteld. De proloog zorgt er meteen voor dat je het verhaal ingezogen wordt. Het volgende citaat getuigt direct van een beangstigende situatie, maar tevens van prachtig poëtisch beklemmend taalgebruik.

“De rode vlek was als een schreeuw die de stilte doorboorde. De aarde was met sneeuw bedekt en de sneeuw was zo wit dat hij de duisternis die winteravond bijna had verslagen.”

De hoofdpersoon is Ari Thór Arason, 24 jaar oud. Hij woont samen met zijn vriendin Kristin, die geneeskunde studeert, in Reykjavik. Hij heeft een traumatische jeugd gehad en daarna heeft hij de studies filosofie en theologie niet afgemaakt. Zijn passie lag bij de politie. Hij krijgt al vrij snel een baan aangeboden in het noorden van IJsland, in het dorpje Siglufjörður. Zonder met zijn vriendin te overleggen neemt hij de baan aan, wat de nodige spanningen in hun relatie teweegbrengt. Desondanks vertrekt hij naar het vissersdorpje, een besloten gemeenschap met ongeveer 1200 inwoners. Het dorp is slechts te bereiken via een smalle bergtunnel die ervoor zorgt dat dit gebied niet erg toegankelijk is en zeker niet als er sneeuw gevallen is. De sympathieke commissaris Tómas vangt hem op en vertelt hem meteen, dat er nooit iets gebeurt daar.

Maar daar komt gauw verandering in. De schrijver Hrólfur, die maar één boek geschreven heeft in zijn leven waarmee hij wereldberoemd was geworden, valt in het plaatselijke theater van een trap en overlijdt aan de gevolgen ervan. Enige tijd later wordt een halfnaakte vrouw gevonden die zwaar gewond en bewusteloos in de tuin van haar huis ligt. Ari gelooft dat er enig verband bestaat tussen de twee gebeurtenissen. Maar iedereen kent elkaar daar en er bestaan verschillende geheimen, die vooral niet bekend mogen worden. Als ‘buitenstaander’ voelt Ari de nodige weerstand, maar hij geeft niet op en ontpopt zich tot een scherpzinnige onderzoeker.

De sfeer die beschreven wordt in Sneeuwblind, is beklemmend en naargeestig. Zeker als het dorp door de sneeuw en lawines afgesloten wordt van de rest van IJsland. Het claustrofobische gevoel dat Ari ervaart, wordt door de auteur goed weergegeven. Ook de rest van de sfeer in het onherbergzame gebied weet hij uitstekend te treffen. De karakters van de personages komen goed uit de verf. Ondanks dat er weinig schot in de zaak zit en veel verborgen leed geheim gehouden moet worden, geeft Ari niet op. Hij wil zichzelf bewijzen.

De auteur heeft een vlotte schrijfstijl, het boek leest gemakkelijk ondanks de moeilijke IJslandse namen van personen en plaatsen. Het speurwerk van de vasthoudende jonge agent levert geen nagelbijtend spannend verhaal op, maar wel gedegen denkwerk. Pas op het eind van het boek wordt de spanning enigszins opgevoerd. De voortgang van het verhaal komt soms een beetje onverwacht en haast te toevallig, maar de uiteindelijke plot is verrassend. Er blijven genoeg open eindjes over om benieuwd te zijn naar het vervolg op dit debuut (in Nederland althans) van deze auteur in de serie Donker IJsland.

★★★
Titel: Sneeuwblind | Auteur: Ragnar Jónasson | Uitgeverij A.W. Bruna | Categorie: Thriller | Verkrijgbaar als paperback, E-book en luisterboek | 288 pagina’s | ISBN13: 9789400511576 | Verkrijgbaar sinds: december 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 25-2-2020 | Prijs: € 20,99, E-book € 11,99 en luisterboek 15,99 | Bestellen