Het verlaten huis

Recensie Het verlaten huis door Sandra Hutchison:
Ruim een jaar geleden verscheen het jeugdboek De duistere school op de markt. Dit verrassend goede boek werd door lezers met open armen ontvangen. Sandra J. Paul, de auteur van dit boek, kreeg van lezers de vraag, of er een vervolg kwam op dit succesvolle verhaal. Hoewel ze dit in eerste instantie niet van plan was, gaf ze graag gehoor aan de wens van haar fans.

Het resultaat is het wederom geslaagde jeugdboek Het verlaten huis. Samen met haar twee jongste zoons bedacht ze de pakkende gebeurtenissen die in het verhaal voorkomen. Het boek kan prima als stand-alone gezien worden, maar er wordt wel meer dan eens verwezen naar het eerder verschenen boek De duistere school. Als je echt met de personages mee wilt leven (en echt in het verhaal wilt verdwijnen), dan zou ik toch aan willen aanraden om eerst te beginnen met het lezen van De duistere school. Geloof me, dat maakt het lezen van dit deel nog veel leuker.

Aan de vormgeving van het boek werd, net als alle andere uitgaven van Hamley Books, veel aandacht besteed. De harde kaft met de mystieke illustratie zal mooi in je boekenkast staan en sluit perfect aan op de cover van De duistere school. Samen vormen ze een mooi geheel.

Het verhaal speelt zich af in Kraaidorp, een plaatsje vol oude woningen. Quinten (een van de hoofdpersonages uit De duistere school) en zijn vader woonden in een van deze woningen, zij verdwenen echter een tijd terug op onverklaarbare wijze. Hun huis stond daarna een lange tijd leeg, maar sinds kort is er een nieuw gezin komen wonen. Meike woont samen met haar zusje en hun moeder pal aan de overkant van deze woning. Ze raken als gezin al snel bevriend met de nieuwkomers. Wanneer hun ouders een avondje naar een feestje elders in het dorp gaan, blijven de kinderen samen achter in de woning. Ze maken er een gezellige filmavond van. Maar dan vallen plots alle lichten uit…

Het verlaten huis bevat een spannend en een tikkeltje griezelig verhaal vol magie, heksen en een duister monster. Sandra J. Paul schrijft gedetailleerd, filmisch bijna. De woorden die ze gebruikt, zijn over het algemeen niet zo moeilijk, een enkele uitzondering daargelaten. Er komen in het verhaal zowel stoere meiden als jongens voorbij. Kinderen vanaf circa acht jaar, die gek zijn op spannende verhalen, zullen dit boek zonder twijfel weten te waarderen. In combinatie met De duistere school zeker een aanrader!

★★★★
Titel: Het verlaten huis | Leesfragment | Auteur: Sandra J. Paul | Uitgeverij: Hamley Books | Categorie: jeugdboek  | Uitvoering: hardcover | 280 pagina’s | ISBN13: 9789463967099 | Verkrijgbaar sinds: 27-02-2020 |Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 27-02-2020 | Prijs: €17,95 | Bestellen