Strovuur

Recensie Strovuur door Dayenne Wamsteeker:
Aan het eind van de zomer besluiten de zeventienjarige Fay en haar drie jaar oudere neef Elvin een roadtrip te maken naar Parijs. De gele Mitsubishi Sapporo coupé van Elvin, met de bijnaam ‘De Sapporno’, moet hen naar Frankrijk brengen. Zowel Fay als Elvin hebben hun eigen problemen. Zo heeft Fay haar vader verloren en is ze soms erg somber, Elvin kan vanuit het niets erg driftig worden, waardoor hij al bij verschillende werkgevers ontslagen is. De roadtrip naar Parijs loopt niet helemaal zoals gepland, zo raken ze verdwaald in België en Frankrijk, hebben ze bijzondere ontmoetingen en krijgen ze autopech op een weggetje achteraf.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Fay. Fay is zeventien jaar en een echte puber, zo heeft ze het soms ingewikkeld met zichzelf en wat er in haar leven gebeurt. Enkele jaren gelden heeft haar vader zelfmoord gepleegd, dit geeft haar veel verdriet en onbegrip, wat veel effect heeft op haar leven. De band met haar moeder is wisselend en Fay probeert zich ook tegen haar moeder te verzetten, zoals pubers dat kunnen doen. In Strovuur word je meegenomen in de gedachtewereld van Fay.

Doordat het verhaal uit het perspectief van Fay wordt verteld, leer je haar goed kennen. Auteur Gerwin van der Werf is er goed in geslaagd Fays personage geloofwaardig en boeiend neer te zetten. Fay is een meisje dat veel nadenkt, niet wil opvallen en cynisch is.
De band tussen Fay en haar neef Elvin is interessant. Ze hebben beiden hun eigenaardigheden, maar kunnen het goed met elkaar vinden en – ondanks enige woordenwisselingen – accepteren ze elkaar zoals ze zijn. Beiden hebben geen makkelijke thuissituatie, maar kunnen elkaar steunen en zichzelf zijn.

Tijdens de roadtrip hebben Fay en Elvin bijzondere gesprekken met elkaar, maar ook met onbekenden die ze tijdens hun reis tegenkomen. Hier en daar probeert de auteur je ook op het verkeerde been te zetten en je te laten twijfelen wat wel en niet in het verhaal hoort en wat de fantasie van Fay is. In Strovuur volg je als lezer dag voor dag de belevenissen van Fay en haar neef Elvin. Uiteindelijk duurt de roadtrip van Fay en Elvin zes dagen, dit is ook het aantal delen waarin het boek is opgedeeld. De schrijfstijl van de auteur is vlot en passend bij het perspectief van de zeventienjarige Fay, waardoor het verhaal prettig leest.

Strovuur is een boeiende roman over een roadtrip van twee jonge mensen. Fay en Elvin hebben een bijzondere band en de auteur is er goed in geslaagd het personage van Fay interessant en realistisch neer te zetten.

★★★★
Titel: Strovuur | Auteur: Gerwin van der Werf | Uitgeverij: Atlas Contact | Categorie: roman | Verkrijgbaar als paperback , luisterboek en e-book | 240 pagina’s | ISBN13: 9789025458843 | Verkrijgbaar sinds: februari 2020 | Recensent: Dayenne Wamsteeker | Datum recensie: 29-02-2020 | Prijs: paperback €21,99 – E-book €12,99 – luisterboek €14,99 | Bestellen