De lessen van meneer Picquier

Recensie De lessen van meneer Picquier door Hannie van Grol:
Een boek over boeken en vriendschap.

De auteur Marc Roger kreeg in 2014 de ereprijs voor zijn rol in het overbrengen van literatuur aan het grote publiek. Zijn beroep was voorlezer. In 2019 schreef hij daarom deze literaire roman, waarin de hoofdrollen zijn weggelegd voor meneer Picquier, een boekhandelaar die zijn winkel aan de kant had moeten doen om naar het verzorgingstehuis te gaan, en Grégoire, een jongen van 18 jaar die zijn studie niet afgemaakt had en in de keuken van Les Bleuets ging werken. Iedere dag bracht hij de oude man zijn eten op zijn kamer. Omdat meneer Picquier een enthousiast boekenliefhebber was, kon hij geen afstand doen van zijn kostbaarste bezit. Hij nam 3000 boeken mee naar zijn kamer en stapelde ze op langs de muren tot aan het plafond. Maar meneer Picquier las zelf nooit meer. Door nieuwsgierigheid van Grégoire naar deze kamerindeling kreeg hij een dankbare leerling.

Tussen beide personen kan de tegenstelling haast niet groter zijn. Een zeer belezen en geletterd persoon tegenover een jongen die zijn studie niet afgemaakt heeft en niks met lezen heeft. Toch krijgen de twee een bijzondere relatie. Grégoire wordt de voorlezer van meneer Picquier, omdat hij zelf niet meer in staat is om te lezen. Per dag krijgt hij van de directrice toestemming om een uur voor te lezen. Zo wordt zijn liefde voor literatuur gewekt en krijgt hij via De vanger in het graan van J.D. Salinger een grote bewondering voor boeken en het voorlezen ervan. Meneer Picquier brengt hem alle kneepjes bij die een goede voorlezer nodig heeft. Grégoires ‘werkzaamheden’ worden steeds verder uitgebreid, van een klein gezelschap naar voorlezen in de huiskamer voor een groter publiek.

De twee mannen zijn erg op elkaar gesteld. Meneer Picquier haalt met hulp van Grégoire allerlei vreemde zaken uit. Op het eind van het boek volgt een vreemde opdracht die Grégoire moet en ook wil volbrengen. Een verrassend en ontroerend einde geeft een mooie afsluiting van het boek. Grégoire heeft heel veel geleerd van zijn leermeester, niet alleen op het gebied van literatuur, maar ook op levensgebied. Gedurende het verhaal ontstaat er ook een relatie met Dialika, een Senegalese vrouw, die als verpleegkundige werkt in het verzorgingstehuis. Zij is een belangrijke persoon voor Grégoire, maar speelt op het eind van het boek eigenlijk geen rol meer.

De lessen van meneer Picquier is een boek dat bol staat van de liefde voor lezen en literatuur. Veel verschillende werken staan genoemd en er wordt uitgelegd waarom bepaalde boeken zo interessant zijn. Dit wordt zeker niet als een droge opsomming gebracht, maar is verweven door het verhaal heen. Grégoire raakt er zeer door geïnspireerd en de lezer wordt door de af en toe komische situaties meegenomen in dit enthousiasme. Behalve dat er humor verwerkt is in het boek, is het met vlagen ook ontroerend. Jammer is dat de relatie met Dialika niet meer aandacht krijgt. Door het lezen dat Grégoire verbindt met meneer Picquier, maakt hij ook deel uit van diens leven. Hij volbrengt de grootste wens van meneer Picquier en neemt op deze manier een deel van het leven van meneer Picquier over.

Het boek leest vlot en is toegankelijk geschreven. Er komen verschillende onderwerpen in voor, zoals ook jeugd en ouderdom. De jonge Grégoire wordt steeds sterker en meneer Picquier verzwakt steeds meer. Alleen de vergelijking met De honderdjarige man die uit het raam klom en verdween gaat niet op. Dit boek heeft niet de komische ondertoon die genoemd boek zo geliefd maakte. Toch is De lessen van meneer Picquier prettig om te lezen. De kinderlijke stijl van Grégoire tegenover de hoogdravende taal van de boekenhandelaar zorgt voor de nodige afwisseling. Voor diegenen die van lezen en literatuur houden, is dit boek een aangename leeservaring.

★★★★★
Titel: De lessen van meneer Picquier | Auteur: Marc Roger | Uitgeverij A.W. Bruna | Categorie: Literaire roman | Verkrijgbaar als paperback, luisterboek en e-book | 208 pagina’s | ISBN13: 9789400511705 | Verkrijgbaar sinds: december 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 01-03-2020 | Prijs: € 17,99, luisterboek € 13,99 en E-book € 9,49 | Bestellen