De boekhandel van Teheran

Recensie De boekhandel van Teheran door Sandra Hutchison:
Liefde overwint alles

De uit Turkije afkomstige auteur Marjan Kamali heeft met De boekhandel van Teheran een prachtboek geschreven. Ze bracht in haar jeugd haar dagen door in Kenia, Duitsland, Turkije, Iran en de Verenigde Staten. Dit liefdesverhaal speelt zich grotendeels af in Iran en Amerika. Vermoedelijk was haar eigen tijd in Iran en Amerika de eerste aanzet voor dit boek. Daarnaast deed Marjan Kamali veel research naar de geschiedenis van Iran.

Het verhaal speelt zich deels af in het heden (2013), maar grotendeels in het verleden (vanaf 1953). De tijd dat Iran in de ban was van een staatsgreep. De intelligente 17-jarige Roya woont op dat moment met haar ouders en zusje in Iran en ze is gek op lezen. Roya gaat wekelijks naar een charmant, knus winkeltje waar ze schrijfwaren en boeken verkopen en schaft daar dan met regelmaat een nieuwe dichtbundel van Rumi aan. Op een dag ontmoet ze in deze boekhandel de aantrekkelijke Bahman. Hij is een jongen met een vurig karakter en een fanatiek strijder tegen de huidige politiek in Iran. Voor beiden is het, daar in de boekhandel, liefde op het eerste gezicht. Hun eerste contact hebben ze door middel van een geheime briefwisseling via de eigenaar van de boekhandel. Hun liefde voor elkaar wordt daardoor steeds sterker. Helaas lijkt het lot andere plannen met het tweetal te hebben.

Marjan Kamali heeft een verfijnde schrijfstijl, vooral tijdens het lezen van de verhaallijn uit de jaren vijftig waan je je in een haast dromerige sfeer. De auteur schrijft zeer gedetailleerd en heeft de ruimte genomen om het ontroerende liefdesverhaal goed te beschrijven. Soms valt ze daarbij even in de herhaling, maar storend is dat geen enkel moment te noemen. Met de pakkende personages maakt ze indruk en weet ze de lezer voor zich te winnen. Dit indrukwekkende verhaal over gelijkheid, immigratie, ware liefde en familie is hier en daar wel wat langdradig. Vooral de scènes rondom de politiek hadden voor elke romanticus onder ons vast wel wat beknopter gemogen. Echter maakt dit laatste het verhaal wel wezenlijk en compleet.

De boekhandel van Teheran wordt veelal vergeleken met boeken als The Notebook en De bijenhouder van Aleppo. Terecht wat mij betreft. Dit is een boek dat veel lezers zal bekoren, een verfilming lijkt mij dan ook een meer dan logisch gevolg.

★★★★
Titel: De boekhandel van Teheran | Leesfragment | Auteur: Marjan Kamali | Uitgeverij Ambo|Anthos | Categorie: literaire roman | Uitvoering: paperback | 368 pagina’s | ISBN13: 9789026350573 | Verkrijgbaar sinds: 14-2-2020 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 03-03-2020 | Prijs: €21,99- E-book €12,99 | Bestellen