Het vlindermeisje

Recensie Het vlindermeisje door Fany van Hemelen:
Wat een bijzondere thriller vol symboliek en maatschappijkritiek.

Het vlindermeisje is een verhaal dat enkel vanuit eigen ervaringen zo beeldend, ontroerend, beangstigend, maar ook hoopvol geschreven kan zijn. Het is een poëtische aanklacht vol emotie.

De auteur Rene Denfeld was zelf ooit dakloos en heeft de afwijzing en angst aan den lijve ondervonden. Ze heeft als pro-deoadvocaat gewerkt, is jaren pleegouder geweest en was actief als onderzoeksjournalist.The New York Times noemde haar “held van het jaar” voor haar sociaal-maatschappelijk werk. Als schrijfster besloot ze om de situatie van straatkinderen onder de aandacht te brengen met het boek Het vlindermeisje.

Citaat:
Someplace, back in time, the girl I once was is jumping out of a truck, and saving herself. Someplace, right now, a child is stepping close to a car, and hoping the man inside is safe.

By telling her story, I hope to change that answer.

Naomi is twintig jaar geleden, samen met haar zusje, ontvoerd. Haar herinneringen zijn veilig weggestopt en ongrijpbaar. Ze voelt enkel een diep schuldgevoel, omdat ze weet dat zij ontsnapt is uit het huis van een vreselijk iemand. Blote voeten, een aardbeienveld en zijzelf op de vlucht is het enige waarvan ze droomt en waarvan ze beseft dat dit de bittere realiteit was. Naomi is nu privé-detective en steeds op zoek naar verdwenen kinderen. Na al die verloren jaren vol wroeging en schuldgevoelens heeft ze haar leven on hold gezet, totdat ze haar zusje in haar armen kan sluiten. Samen met Jerome, haar toeverlaat, struint ze al jaren het land af op zoek naar haar. Die dag dat ze haar zusje achterliet, beloofde ze immers dat ze terugkwam om haar te komen halen.

Uiteindelijk komt Naomi terecht in de plaats waar de gruwel van hun ontvoering zich afspeelde. In haar wanhopige zoektocht komt ze in contact met het straatkind Celia. Celia verafschuwt deze onberispelijk geklede dame in het begin, maar is ook wel nieuwsgierig naar deze vrouw die briefjes achterlaat met een oproep naar informatie over haar verdwenen zus. Naomi herkent haar pijn, angst en verdriet bij zichzelf en haar hart breekt wanneer ze de ellende van haar of andere dakloze kinderen ziet. Celia heeft voor zichzelf een wereld vol vlinders gecreëerd, waarbij deze in haar hopeloze situatie haar lichtpuntje, houvast en troost zijn. Celia heeft een traumatische gezinssituatie meegemaakt waarbij ze machteloos stond en uiteindelijk heeft ze om te kunnen ontsnappen noodgedwongen een bestaan op straat opgebouwd. Toch blijft ze zich net zoals Naomi verantwoordelijk voelen voor haar kleine zusje.

Het vlindermeisje is een schrijnende aanklacht tegen de behandeling van daklozen en andere mensen die aan de rand van de maatschappij staan. Door de ogen van Naomi en Celia toont de auteur hoe hard en oneerlijk de wereld is, hoe fout de justitie kan zijn en hoe wanhoop mensen tot het ondenkbare kan drijven. Hoewel de straat een plaats vol wanhoop en pijn is, wordt door Rene Denfeld duidelijk gemaakt dat ook hier vriendschap en hoop bestaat. Rich en Stoner zijn de bijzondere beschermers, elk met hun eigen rugzak vol bagage, maar met een ontroerende vastbeslotenheid, van de twaalfjarige Celia. Zij leven net zoals Celia op straat waarbij prostitutie normaal is om te overleven. Hun leven is rauw en wreed, maar toch is dit verhaal geen aaneenschakeling van geweld en pijn. Natuurlijk is er het thrillerelement in verweven, maar wat ik echt bijzonder vind, is de combinatie van lelijkheid met schoonheid. Ja, er is veel onnodige miserie in deze wereld, maar de auteur laat me door de ogen van Celia en haar liefde voor lezen ook de mooie momenten beleven. Net zoals Naomi heeft ook zij een ontsnapping gevonden. Naomi heeft Jerome en Diane, Celia heeft haar vlinders en later ook Naomi als baken.

Wat mij vooral raakt aan deze bijzondere beeldende literaire thriller, is de onmacht en de uitzichtloosheid die magnifiek gemixt wordt met hoop op een nieuw begin. Het vlindermeisje is geen typische thriller en het einde is voorspelbaar, maar het is de boodschap die verpakt zit in dit boek, die het meest indruk maakt.

★★★★
Titel: Het Vlindermeisje | Uitgeverij HarperCollins | Auteur: Rene Denfeld | Categorie: Literaire Thriller | Uitvoering: Paperback en E-book | ISBN13: 9789402704136  | Recensent: Fany Van Hemelen | Datum recensie: 02-03-2020 | Prijs: €19,99 | Bestellen