Blauwtje en Geeltje

Recensie Blauwtje en Geeltje door Sandra Hutchison:
Dit eenvoudig ogende prentenboek is een echte klassieker.

De opvallend gekleurde illustraties van Leo Lionni zijn gemaakt van gescheurde uni gekleurde vellen papier.

Blauwtje en Geeltje lijken qua uiterlijk totaal niet op elkaar, toch zijn ze de beste vrienden. Ze spelen veel samen en nemen dingen van elkaar over. Als Blauwtje op een dag thuiskomt, herkennen zijn ouders hem niet meer. Hij is door de omgang met Geeltje helemaal (van kleur) veranderd. Bij Geeltje thuis gebeurt hetzelfde. Het tweetal is erg verdrietig, omdat niemand hen nu nog lijkt te accepteren. Maar dan ontdekken de ouders van Blauwtje dat hun kind nog altijd zichzelf is.

Het prentenboek toont de angst voor het onbekende, met als resultaat het feit dat menig mens zich afgewezen of gediscrimineerd voelt. Een onderwerp dat zeventig jaar geleden (toen het boek voor het eerst uitkwam) al een hot item was en vandaag de dag helaas nog steeds een aandachtspunt blijkt. Het prentenboek Blauwtje en Geeltje maakt op eenvoudige wijze duidelijk dat we elkaar moeten accepteren zoals we zijn. Dat we er misschien van buiten allemaal anders uitzien, maar we veel meer gemeen hebben dan je misschien zou verwachten. Een eenvoudig doch mooi verhaal over elkaar accepteren!

Het boek Blauwtje en Geeltje leent zich prima om voorgelezen te worden en richt zich op kinderen van circa 4 jaar tot kinderen van een jaar of acht. Bij heel jonge kinderen zal de achterliggende boodschap waarschijnlijk volledig aan hen voorbij gaan. Maar dat is niet erg. De uni kleuren zijn voor hen al fascinerend genoeg, zij zullen zich vast kunnen blijven verwonderen over de (gemengde) kleuren in het boek.

Het leerzame en tegelijkertijd vermakelijke boek is ideaal voor thuisgebruik en een echte aanrader voor in de klas. Het kan helpen om verschillen in geslacht, ras en huidskleur bespreekbaar te maken.

★★★★
Titel: Blauwtje en Geeltje | Leesfragment | Auteur: Leo Lionni | Uitgeverij AnkHermes | Categorie: prentenboeken | Uitvoering: hardcover | pagina’s | ISBN13: 9789020216110 | Verkrijgbaar sinds: januari 2020 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie:05-03-2020  | Prijs: €18,50 | Bestellen