Ik ben Hendrik Witbooi

Recensie Ik ben Hendrik Witbooi door Antoinette van Steeg:
Conny Braam is journaliste, schrijfster en jarenlang actief geweest als anti-apartheidsactiviste. Ze heeft Ik ben Hendrik Witbooi geschreven, omdat ze was geïnspireerd door de honderden brieven en dagboekaantekeningen die Hendrik Witbooi heeft geschreven tijdens zijn bewogen leven. Het resultaat: 384 bladzijden over het leven en de avonturen van Henrik Witbooi.

Op de cover staat Hendrik Witbooi afgebeeld, wat gelijk een beeld geeft wie hij was en hoe hij eruit zag. Het boek begint in 1884 als Witbooi als kapitein van het Nama-volk op doortocht gaat, omdat ze op dat moment in slechte leefomstandigheden bivakkeren. Het huidige leefgebied is dor en kent weinig groen, water en voedsel. De hoop is dat ze hier betere leefomstandigheden voor het volk en vee zullen vinden. Dit gaat niet zonder slag of stoot, omdat ze het gebied van de Herero moeten doorkruisen. Ze zijn hier al langere tijd mee in oorlog, omdat zij wel deze voorzieningen hebben voor hun stam. Ze krijgen na meerdere keren overleggen doorgang, maar uiteindelijk raken ze door een misverstand toch in een bloedige strijd verwikkeld.

In diezelfde periode is er in Berlijn een overleg om Afrika te verdelen. De Duitsers willen een deel van Afrika koloniseren in de hoop bodemschatten te vinden. Uiteindelijk werd dit land Namibië. De Duitsers reizen af om het plan door te zetten, waarbij ze onder andere een kleine groep militairen meenemen. In eerste instantie wordt er geprobeerd om een verdrag met de stammen af te spreken, maar dit loopt uit op een fiasco. Er ontstaat zelfs een strijd op leven en dood.

Als Witbooi al 80 jaar is, komt hij in opstand en weet hij de stammen op één lijn te krijgen. Verschillende stammen sluiten zich namelijk bij hem aan. Hierdoor ontstaat er een grote troepenmacht tegen de Duitsers. Helaas reageren hier de Duitsers met harde hand op en in een van deze gevechten sterft Hendrik Witbooi. De overlevenden worden in concentratiekampen geplaatst met verschrikkelijke omstandigheden. De eerste genocide van de twintigste eeuw werd hiermee een feit. Pas wanneer Zuid-West-Afrika in Britse handen komt, komen deze mensen weer vrij, al zijn de omstandigheden nog niet geheel vrij. Ze worden in reservaten geplaatst.

In Ik ben Hendrik Witbooi weet Conny Braam de lezer mee te nemen naar deze periode. Hendrik Witbooi was voor mij een onbekende naam. Hij heeft veel betekend voor de mensen en heeft veel goede dingen gedaan. Hij was een van de weinigen die al kon lezen en schrijven, waardoor dit boek geschreven kon worden. De titel is gebaseerd op hoe hij zijn brieven vaak afsloot, namelijk Ik ben Hendrik Witbooi.

Ik heb het boek niet achtereen gelezen. Conny Braam heeft niet echt een moeilijke schrijfstijl, maar het verhaal is niet altijd even boeiend. Hierdoor moest ik mij soms echt even concentreren op het verhaal. Het verhaal is over het algemeen zeker wel  interessant en leerzaam, het vertelt een geschiedenis die mij niet bekend was.  Ik denk dat Ik ben Hendrik Witbooi voor iedereen die geïnteresseerd is in deze geschiedenis, een prettig en avontuurlijk leesavontuur is.. Ik heb het boek met interesse gelezen, maar het voelde voor mij persoonlijk niet als een passende jas. Dit komt denk ik doordat het voor mij niet altijd boeiend genoeg was, waardoor ik mijn leesflow kwijtraakte. Desondanks is deze geschiedenis een belangrijke geweest, omdat Witbooi de eerste Namibiër is geweest, die volkeren samen heeft proberen te brengen in strijd tegen de kolonisatie.
3.5 sterren.

★★★
Titel: Ik ben Hendrik Witbooi | Leesfragment | Auteur: Conny Braam | Uitgeverij Atlas Contact | Categorie: literaire historische roman | Verkrijgbaar als paperback en E-book | 384 pagina’s | ISBN13: 9789025447182 | Verkrijgbaar sinds: september 2016 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 05-03-2020 | Prijs: € 20.99 (€ 9.99 ) | Bestellen