De patiënt

Recensie De patiënt door Dayenne Wamsteeker:
Om de waarheid te vinden, moet hij zijn verstand verliezen…

Kindermoordenaar Guido Tramnitz heeft twee moorden bekend, maar laat niets los over de zesjarige Max, die ook spoorloos is verdwenen. Iedereen is ervan overtuigd dat Tramnitz ook dit jongetje vermoord heeft, maar Tramnitz zegt niets meer. Tramnitz is opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis. De vader van Max, Till Berkhoff, laat zich vrijwillig opnemen in het ziekenhuis, om met Tramnitz in contact te komen en te achterhalen waar zijn zoon is en hem een bekentenis af te dwingen. De undercoveroperatie loopt echter niet zoals gepland, er gebeuren rare dingen in het ziekenhuis en niemand lijkt te zijn wie hij is.

Auteur Sebastian Fitzek is inmiddels een gevestigde naam binnen de thrillerwereld. Er verschenen al enkele zeer succesvolle thrillers van zijn hand, zoals Het Joshuaprofiel en Passagier 23. De boeken van deze, van origine Duitse auteur, zijn inmiddels in vele talen verschenen.

De thriller De patiënt zit boordevol boeiende en fascinerende personages. Allereerst Tramnitz en Till Berkhoff, die je als lezer goed leert kennen. Zo lees je over het verleden van Tramnitz en waardoor hij tot zijn daden is gekomen en wat zijn motieven zijn voor de moorden die hij gepleegd heeft. Till Berkhoff is intens verdrietig om het verlies van zijn zoon en heeft er alles voor over om hem terug te vinden. Zijn huwelijk is beschadigd en hij neemt zelfs het grote risico om in een psychiatrisch ziekenhuis opgenomen te worden met alle risico’s die daarbij horen.

Andere psychiatrische patiënten, maar ook de doktoren van het psychiatrisch ziekenhuis, zijn ook interessante personages en geven dit verhaal kleur. Ieder heeft een eigen verhaal, waarbij waarheid en leugen door elkaar en langs elkaar heen lijken te lopen. Soms dreig je als lezer op het verkeerde been gezet te worden en weet je soms niet meer wat nu de waarheid is en wie wel en niet te vertrouwen zijn, want ook de artsen in het ziekenhuis hebben soms een dubbele agenda.

Het boek is opgedeeld in relatief korte hoofdstukken en geschreven in een toegankelijke schrijfstijl, waardoor het boek vlot leest. Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven verteld, dit maakt het verhaal compleet en daarnaast maakt de auteur hierbij gebruik van cliffhangers, die voor extra spanning in het verhaal zorgen. Het plot is prachtig doordacht en goed gedoseerd gebracht. Daarnaast bevat het verhaal vele plotwendingen, waardoor deze thriller weet te verrassen en te boeien. Het verhaal blijft tot het einde toe spannend en fascinerend.

De patiënt is weer een machtig sterke thriller van auteur Sebastian Fitzek. Door de kleurrijke personages, verschillende perspectieven en vele plotwendingen is het verhaal van begin tot eind erg spannend. Bijzondere toevoeging aan het boek is de dankbetuiging van auteur Fitzek, die geschreven is als een kort thrillerverhaal. Ik waardeer het boek daarom met 5 sterren.

★★★★★
Titel: De patiënt | Auteur: Sebastian Fitzek |  The House of Books | Categorie: thriller | Verkrijgbaar als luisterboek, paperback en E-book | 350 pagina’s | ISBN13: 9789044356397 | Verkrijgbaar sinds: februari | Recensent: Dayenne Wamsteeker | Datum recensie: 06-03-2020 | Prijs: paperback €21,99- luisterboek €12,99 – E-book €9,99 | Bestellen