Alberdina

Recensie Alberdina door Hannie van Grol:
Het bewogen leven van een vrouw

De roman Alberdina is voor het grootste gedeelte gebaseerd op historische feiten. Lucas Albert Dekker is de kleinzoon van Alberdina de Waal en heeft met deze roman zijn debuut geschreven. Het is een meeslepend verhaal geworden over een vrouw die ondanks alle tegenslagen telkens opnieuw de draad van haar leven weer oppakt en doorvecht. Een bewonderenswaardige vrouw waar je alleen maar sympathie voor kunt opbrengen.

Het boek begint in 1879 als Alberdina vier jaar oud is en haar moeder in het kraambed overlijdt. Een aantal jaren later trouwt haar vader opnieuw met Sophie Admiraal, die twee kinderen heeft. Met Christina, die enkele jaren ouder is dan Alberdina, klikt het heel goed, zeer tot ongenoegen van moeder Sophie. Alberdina voelt een enorme weerstand van haar stiefmoeder, maar vecht zich dapper door deze periode heen. Als Christina gaat trouwen, komt ze terecht in de rijke high society van Den Haag. Daar heeft ze een geweldige tijd. Mannen vallen in bosjes voor haar charme. Vooral met de broer van Christina, Emiel, heeft ze een bijzondere band. Maar hij vertrekt uit haar leven en na verloop van tijd trouwt Alberdina met Peter de Groot. Samen krijgen ze kinderen en ze leiden een prima leven.

Een tijd later slaat het noodlot toe. Peter laat zich door twee mannen verleiden mee te doen aan zaken die veel geld kunnen opleveren. Alleen ziet hij er nooit geld van verschijnen. Langzamerhand komt het gezin in afschuwelijke omstandigheden terecht, het wordt armoe troef. Peter wil verhaal halen bij de twee mannen en vertrekt daarvoor naar Duitsland waar hij een zoekactie start en tegelijkertijd aan het werk gaat om nog een beetje in zijn levensonderhoud te voorzien. Vanaf dat moment volgen we twee verhaallijnen, die van Alberdina en die van Peter. Beiden vechten voor betere leefomstandigheden, ieder op zijn of haar eigen manier.

Lucas Albert Dekker heeft een meeslepende geschiedenis op papier gezet in een toegankelijke en prettige stijl. In het begin komen er redelijk wat namen in voor, maar als je eenmaal een eindje gevorderd bent in het boek, weet je over wie het verhaal gaat. De personages worden goed uitgediept, de emoties worden worden raak getypeerd. Sommige hoofdstukken worden afgesloten met een cliffhanger waardoor je het boek niet weg kunt leggen en door wilt lezen. En voor je het weet, sla je het boek weer dicht, vol bewondering voor de levenskracht van deze vrouw, die ook door haar optreden al een beetje een voorloper was van de vrouwenemancipatie. De cliffhangers, de plotwendingen en het verrassende einde zorgen voor een zeer aangenaam leesavontuur

Alberdina is een intrigerende roman met een familiegeschiedenis die uitgebreid wordt beschreven. Desondanks is het verhaal nergens langdradig. De omstandigheden waarin Alberdina terechtkomt, wisselen van een traumatische jeugd naar een rijkeluisleven naar de meest deplorabele situatie waarin een mens kan verkeren. Hoe sterk moet deze vrouw geweest zijn om dit te kunnen verduren en toch weer de moed op kunnen brengen om verder te gaan, ondanks alle armoede en vernederingen die ze heeft meegemaakt. Maar niet alleen Alberdina, de sterke vrouw, vraagt om bewondering, de auteur komt ook alle eer toe. Hij heeft dit verhaal op een indrukwekkende manier aan het papier toevertrouwd. Alle lof daarvoor!

★★★★
Titel: Alberdina | Auteur: Lucas Albert Dekker | Uitgeverij Palmslag | Categorie: literaire roman | Verkrijgbaar als paperback | 248 pagina’s | ISBN13: 9789493059139 | Verkrijgbaar sinds: april 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 07-03-2020 | Prijs: € 19,95 | Bestellen