Buitenstaanders

Recensie Buitenstaanders door Hannie van Grol:
Waan of werkelijkheid?

Buitenstaanders was het debuut van Renate Dorrestein en verscheen voor het eerst in 1983 op de markt. De 18e druk in 2013 was de reden om een jubileumuitgave te maken, waaraan een nawoord van de auteur is toegevoegd over het ontstaan van dit debuut.

Een jong gezin is onderweg naar een verre vakantiebestemming. Het geharrewar van de ouders en de kinderen zorgt voor een uitgelaten stemming van de vader, waardoor de auto door een stuurvrouw in de sloot belandt. Een toevallig passerend meisje dat het syndroom van Down blijkt te hebben, leidt hen naar een verlaten huis, waar voorbereidingen voor een feest worden getroffen. Daar woont een wonderlijk gezelschap: een oude vrouw met haar volwassen zoon, de tweelingzusjes Ebbe en Biba, het eerder genoemde meisje en een klusjesman die wat stil en teruggetrokken is. Omdat de auto gerepareerd moet worden en dat enige tijd gaat duren, krijgen ze zolang onderdak in het huis.

Er vinden vreemde zaken plaats in het huis, die op ieder van de gasten een soms goede en soms verkeerde invloed heeft. Het is een bizarre wereld waar we een inkijkje in krijgen. Zijn de bewoners normaal of zijn de gasten normaal? Of zit er bij iedereen wel ergens een steekje los? De grens tussen waan en werkelijkheid is zeer fragiel. De ene situatie gaat snel over in de andere, soms met flashbacks, en dan weer terugkerend in het heden. Er gebeuren vreemde, haast onwerkelijke dingen. Bij vlagen is het verhaal ontroerend. Maar steeds blijft de vraag bestaan, wat waan is en wat werkelijkheid. Het eind komt onverwacht met een verrassende wending, zodat je als lezer verbaasd en verwonderd achterblijft.

Het boek komt traag op gang en doet behoorlijk rommelig aan. Soms komt er een zweem humor voorbij en sommige gedeeltes zijn ontroerend. Niets is wat het lijkt. Het verhaal zit ingenieus in elkaar, maar dat wordt pas helemaal op het eind duidelijk, zodat je uiteindelijk het boek verwonderd dichtslaat. Af en toe heb je de neiging niet verder te lezen, omdat de rode draad totaal ontbreekt. En toch zou dat jammer zijn, omdat op het eind de puzzelstukjes in elkaar vallen, met een aparte kijk op de psychiatrie.

Het boek leest vlot, de schrijfstijl is soms wat ingewikkeld door de soms vreemde woordkeus. Buitenstaanders kan met recht een apart boek genoemd worden, soms relativerend en soms intrigerend. En door al die verschillende facetten is het boek toch een aanrader, omdat het in staat is je nog lang nadat je het gelezen hebt, te laten nadenken over wat er allemaal gebeurde in het verhaal.

★★★
Titel: Buitenstaanders | Auteur: Renate Dorrestein | Uitgeverij Podium  | Categorie: Literatuur | Verkrijgbaar als paperback en E-book | 197 pagina’s | ISBN13: 9789057596230 | Verkrijgbaar sinds: 2013 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 07-03-2020| Prijs: € 12,50, e-book € 9,99 | Bestellen